Ups! 37 indkaldt til kontrolsyn og flere fik bøder

Ups! 37 indkaldt til kontrolsyn og flere fik bøder
– Det skal ikke kunne betale sig for vognmændene at slække på vedligeholdelsen for at spare penge, siger politikommissær Henrik Fobian, som her ses ved kontrollen på Rønne Havn i sidste uge. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
POLITI | BORNHOLM | 14. SEP 2021 • 13:10
POLITI | BORNHOLM
14. SEP 2021 • 13:10

Fire dages kontrol af lastbiler og tungvogne i sidste uge på Bornholm gav politiet 28 sager om fejl og mangler på køretøjerne.

Det oplyser en pressemeddelelse fra Midt- og Vestsjællands Politi, hvor Tungvognscenter Øst (TCØ), som dækker Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm, er placeret.

Flere havde fejl på bremser, kritiske dækskader, fejl på køretøjets bærende konstruktion og for mange fjernlygter monteret.

37 køretøjer blev indkaldt til kontrolsyn.

Over de fire dage blev i alt 82 lastbiler, busser og påhængs/sættevogne kontrolleret for fejl og mangler, hvilket førte til 28 sager om overtrædelse af færdselsloven, herunder altså 37 så alvorlige, at køretøjerne blev indkaldt til syn.

– Der er tale om alvorlige fejl på bremser, kritiske dækskader og alvorlige fejl på den bærende konstruktion på lastbilerne, hvilket kan være yderst farlig for trafiksikkerheden, siger politikommissær Henrik Fobian, som er leder af tungvognskontrollen hos TCØ.

Hovedparten af de kontrollerede køretøjer var danske, idet der kun blev kontrolleret seks udenlandske køretøjer. Politiet kontrollerede bremserne ved bremseprøvestanden på 74 køretøjer, som førte til, at syv blev indkaldt til kontrolsyn på grund af bremsefejl, og 30 blev indkaldt til kontrolsyn på grund af andre fejl.

To påhængsvogne fik inddraget nummerpladerne, og fire uregistrerede påhængsvogne fik et køreforbud.

Bøder

I alt 22 lastbiler og en bus samt 14 påhængs- og sættevogne blev indkaldt til kontrolsyn. Vognmændene kan forvente bøder i forskellige størrelse afhængig af forseelsen karakter og farlighed.

– Det er alle trafikanters sikkerhed, det går ud over, når vejenes tungeste køretøjer ikke er i orden, og det skal ikke kunne betale sig for vognmændene at slække på vedligeholdelsen for at spare penge. Derfor har vi stort fokus på tungvognsområdet, og vi bruger vores bedste specialister til at gennemgå de store køretøjer, så vi kan få sikre veje i hele regionen, siger Henrik Fobian.