Nexø Havn ligger nemlig på den hårde hvide sandstensklippe, og den går hele vejen ud i havet.
– Så det ville være hammerdyrt at uddybe havnen, og så blev fragten centreret i Rønne, som også er tættere på København og Køge.
Derfor har der altså i de seneste 20-25 år ikke været nogen aktivitet i DLG's bygninger, som dog har fået lov til at blive stående på havnens grund så længe bygherren har betalt sin husleje.
– Ifølge kontrakten, så skal DLG på sigt enten fjerne bygningerne eller sælge dem. Men Nexø Havn skal godkende køberen, for det skal være nogen, der har råd til at drifte dem, så vi ikke pludselig selv står med den kæmpe opgave det er, at rive de bygninger ned, hvis en køber eksempelvis går konkurs.
Derfor blev der lagt et opsigelsesvarsel ind i kontrakten, og i 2016 besluttede man altså i Nexø Havn, at man ville stille krav til DLG om at bygningerne skulle renoveres eller fjernes.
Her greb DLG imidlertid efter den første mulighed, og de kom snart med et oplæg til et storstilet projekt, der skulle bevare siloerne og bygge ovenpå det eksisterende.
– Men for at kunne realisere det projekt, skulle vi faktisk sælge grunden til dem. Det gør vi normalt ikke, men det var den eneste mulighed, og det endte med at komme op i kommunalbestyrelsen, hvor det blev vedtaget, at vi godt må sælge den grund fra som siloerne ligger på.
Da man gik i gang med projektet, viste det sig imidlertid at bygningerne var i så dårlig stand, at det blev alt for dyrt at lave det oprindelige projekt, og efter corona trak virksomheden, der havde udviklet projektet sig.