Nyt løsningsforslag kan gøre Express 1 til reservefærge

Nyt løsningsforslag kan gøre Express 1 til reservefærge
Måske går drømmen om Express 1 som reservefærge for Express 5 snart i opfyldelse. Men det kommer med en pris. Arkivfoto: Berit Hvassum
TRAFIK | Torsdag 23. juni 2022 • 17:16
Jesper Gynther
Journalist
TRAFIK | Torsdag 23. juni 2022 • 17:16

Trafikkontaktrådet diskuterer torsdag eftermiddag et nyt løsningsforslag, som går ud på at indsætte Express 1 i stedet for Max, når Express 5 indsættes på ruten mellem Rønne og Ystad i foråret 2023.

Det forventes, at den nye hurtigfærge Express 5 kan sættes i drift den 20. marts 2023, og når det sker, så er det et meget stort ønske hos Trafikkontaktrådet, at Express 1 erstatter Max som reservefærge. Dette for at opnå større kapacitet, stabil færgedrift, og en færge som har tilstrækkelig komfort også i hårdt vejr.

Nu kan det være, at ønsket kommer til at gå i opfyldelse. I hvert fald har Molslinjen kommet med et løsningsforslag, som indebærer, at Express 1 bliver den nye reservefærge, men at Molslinjen til gengæld kan sælge billetter, som er udover Max’ kapacitet, til markedspris. Derved får Molslinjen et incitament til at indsætte Express 1 og øge kapaciteten.

Billetterne til markedspris tæller ikke med i kravet om en maksimal gennemsnitspris på et år. Molslinjen skal dog stadig reservere to procent billetter, som bliver sat til salg til normale priser 24 timer før afgang, ligesom i dag.

Trafikkontaktrådets sekretariatet foreslår, at såfremt Trafikkontaktrådet bakker op om princippet for løsningsmodellen, vil Trafikkontaktrådets sekretariat tage kontakt til Molslinjen og udtrykke opbakning til, at Molslinjen sender en anmodning til Transportministeriet om at tilpasse kontrakten.

Såfremt anmodningen accepteres af Transportministeriet, vil der blive lavet et egentligt kontraktudkast for indsættelse af Express 1, som Trafikkontaktrådet vil få i høring forventeligt på næste ordinære møde den 13. september 2022.

Det bemærkes, at en ny tillægskontrakt også vil skulle godkendes i Molslinjens bestyrelse.

Læs mere om løsningsforslaget i dagsordenen til trafikkontaktrådets møde torsdag den 23. juni. Se under punkt 4.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT