Det forventes, at den nye hurtigfærge Express 5 kan sættes i drift den 20. marts 2023, og når det sker, så er det et meget stort ønske hos Trafikkontaktrådet, at Express 1 erstatter Max som reservefærge. Dette for at opnå større kapacitet, stabil færgedrift, og en færge som har tilstrækkelig komfort også i hårdt vejr.
Nu kan det være, at ønsket kommer til at gå i opfyldelse. I hvert fald har Molslinjen kommet med et løsningsforslag, som indebærer, at Express 1 bliver den nye reservefærge, men at Molslinjen til gengæld kan sælge billetter, som er udover Max’ kapacitet, til markedspris. Derved får Molslinjen et incitament til at indsætte Express 1 og øge kapaciteten.
Billetterne til markedspris tæller ikke med i kravet om en maksimal gennemsnitspris på et år. Molslinjen skal dog stadig reservere to procent billetter, som bliver sat til salg til normale priser 24 timer før afgang, ligesom i dag.
Trafikkontaktrådets sekretariatet foreslår, at såfremt Trafikkontaktrådet bakker op om princippet for løsningsmodellen, vil Trafikkontaktrådets sekretariat tage kontakt til Molslinjen og udtrykke opbakning til, at Molslinjen sender en anmodning til Transportministeriet om at tilpasse kontrakten.