Det forventes, at den nye hurtigfærge Express 5 kan sættes i drift den 20. marts 2023, og når det sker, så er det et meget stort ønske hos Trafikkontaktrådet, at Express 1 erstatter Max som reservefærge. Dette for at opnå større kapacitet, stabil færgedrift, og en færge som har tilstrækkelig komfort også i hårdt vejr.
Nu kan det være, at ønsket kommer til at gå i opfyldelse. I hvert fald har Molslinjen kommet med et løsningsforslag, som indebærer, at Express 1 bliver den nye reservefærge, men at Molslinjen til gengæld kan sælge billetter, som er udover Max’ kapacitet, til markedspris. Derved får Molslinjen et incitament til at indsætte Express 1 og øge kapaciteten.
Billetterne til markedspris tæller ikke med i kravet om en maksimal gennemsnitspris på et år. Molslinjen skal dog stadig reservere to procent billetter, som bliver sat til salg til normale priser 24 timer før afgang, ligesom i dag.