Ingen færge til jul i år

Ingen færge til jul i år
Hammershus’ besætninger får mulighed for at holde jule- og nytårsaften med deres familier i år. Færgen bliver nemlig i havn. Arkivfoto: Jacob Jepsen
TOPNYHED | TRAFIK | Onsdag 11. december 2024 • 05:30
TOPNYHED | TRAFIK | Onsdag 11. december 2024 • 05:30

For første gang bliver godsfærgen Hammershus i havn juleaften. Det sker ifølge rederiet på grund af meget lille efterspørgsel, og aflysningerne veksles til yderligere afgange på Ystad-ruten. Passagerforeningen mener dog, at der skal være samme frekvens på ruten alle årets dage.

”Vi lader ikke nogen af vores færger ligge til kaj til hverken juleaften, Store Bededag eller på andre hellige dage. Bornholmslinjen kan derfor tage dig til og fra Bornholm, når du ønsker det.”

Sådan lyder det i en tekst på Bornholmslinjens hjemmeside, der reklamerer for rederiet.

Men kommunikationsafdelingen bliver formentlig nødt til at tage ordlyden op til revision.

Godsfærgen Hammershus, der sejler mellem Rønne og Køge, bliver nemlig i havn netop juleaften i år. Afgangen til Køge klokken 17.00 den 24. december og returafgangen til Rønne umiddelbart efter midnat er nemlig aflyst.

Det sker på grund af ’forventet minimal efterspørgsel’, skriver rederiet i sit udkast til årets sejlplan. Derfor har rederiet foreslået – ja, faktisk allerede i 2023 – at dobbeltturen ikke sejles og at besætningerne i stedet fejrer juleaften med deres familier.

– Tror måske det er rigtigt, at det er første år. Erfaringen er, at der er meget lille efterspørgsel efter de ture fra Rønne den 24. og fra Køge den 25. december. Sidste år var der 13 passagerer med og to stykker fragt - og tilbage fra Køge var der 52 passagerer og ingen fragt, siger Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, Jesper Maack, til Tidende.

’Man lukker jo heller ikke Storebæltsbroen’

Trafikkontaktrådet har haft mulighed for at give sit besyv med, og her er udkastet til sejlplanen blevet anbefalet til godkendelse til Transportministeriet – dog med undtagelse af Bornholms Passagerforening, der ønsker, at afgangene på Køge-ruten i de to døgn i slutningen af året ikke bliver aflyst.

– Vi mener, frekvensen skal være der hver dag hele året rundt. Der er det ligegyldigt, om det er jul eller nytår – det er sådan set sagen uvedkommende, siger passagerforeningens formand Torsten Sletskov.

Sagen er nemlig den, at Hammershus – i lighed med tidligere år – heller ikke sejler fra Rønne til Køge nytårsaften og retur efter midnat. Også her lyder begrundelsen for aflysningen, at der forventes minimal efterspørgsel.

– Der er aviser og andre ting, der skal frem på en eller anden måde, og der mener jeg, man ikke bare kan sige: ”Det er bare ærgerligt.” Det er faktisk noget nyt, at man har fundet på det, siger Torsten Sletskov.

– Princippet er, at der skal være samme frekvens alle årets dage, og det er det, vi går ud fra, tilføjer passagerforeningens formand.

Rederiet siger, at der er en meget lille efterspørgsel. Siger det dig ikke, at man godt kan aflyse de her ture?

– Jo, det kan man godt sige. Men princippet i sådan nogle aftaler (med staten om sejlads til Bornholm, red.) er, at man skal have en frekvens uanset hvad. Man lukker jo heller ikke Storebæltsbroen, fordi det er jul eller nytår. Vi ved jo alle sammen, der ikke er meget trafik på vejene på de tidspunkter – men muligheden skal være der, lyder svaret fra Torsten Sletskov.

Flere afgange på Ystad-ruten

Bornholm er dog ikke helt trafikalt afskåret i de pågældende døgn. Den 24. og 31. december sejler hurtigfærgen to gange mellem Rønne og Ystad – mens der er tale om tre afgange fra hver by den 1. januar. Flyselskabet DAT har også flere afgange til og fra hovedstaden både den 24. december og 31. december.

Mener du ikke, man bare kan tage over Rønne-Ystad i stedet for?

– Jo, men der er også skåret ned, og det har vi i princippet også været imod og nævnt hver gang. Det holder vi fast i ud fra landevejsprincippet om, at der skal være tilgængelighed uanset hvad, siger Torsten Sletskov.

Trods passagerforeningens holdning lægger Bornholmslinjen også næste år op til at sløjfe afgangene på Køge-ruten jule- og nytårsaften, fremgår det af rederiets sejlplan.

– Samfundsøkonomisk og klimamæssigt giver det ikke mening med en fragtfærge uden fragt, siger Jesper Maack, der videre understreger:

– De to ture fjernes jo ikke bare - de veksles til fire dobbeltture med hurtigfærgen på Rønne-Ystad i stedet, så det er ikke rederiet, som blot sparer penge.

Årets forestående aflysninger på Køge-ruten er allerede blevet kompenseret ved at sætte otte ekstra afgange ind med hurtigfærge på Ystad-ruten i forbindelse med påsken tidligere på året, fremgår det af rederiets høringsbrev til Trafikkontaktrådet.

Afgange overføres til Ystad-ruten

ML (Molslinjen, red.) tilbyder i lighed med tidligere år, at rederiets besparelser i direkte omkostninger til olieforbrug og lønninger til besætningerne på M/F ”HAMMERSHUS” kompenseres ved indsættelse af 8 ekstra afgange med hurtigfærge på ruten Rønne-Ystad. ML foreslår indsættelse af de 4 afgange den 20. april 2025 samt 4 afgange den 21. april 2025 i forbindelse med påsken.

Kilde: Høring om udkast til sejlplan 2025, Bornholmslinjen



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT