Express 5 får hjælp gennem piraternes farvand

Express 5 får hjælp gennem piraternes farvand
Det er ikke uden risiko, når Express 5 sejler hjem. Foto: Bornholmslinjen
NYHED | ABONNENT | 30. MAR 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
30. MAR 2023 • 05:30

Et danskejet skib blev lørdag angrebet af pirater vest for Afrika, og selvom farvandet ikke ligger på Express 5's rute til Bornholm, tager man sine forholdsregler, fortæller Bornholmslinjen.

 

En sejltur fra Fillippinerne til Bornholm kan på papiret lyde indbydende, men den kan også være forbundet med en eller anden form for risiko.

Så sent som i lørdags blev det danskejede skib, Monjasa Reformer, angrebet af pirater i Guineabugten og er onsdag fortsat meldt savnet. Og selvom Express 5 ikke sejler forbi farvandet vest for Afrika, skal hurtigfærgen forbi områder, særligt ud for Afrikas Horn, der tidligere har været hærget af pirater. Det er derfor også naturligt, at man tager sine forholdsregler på sådan en tur, omend man ikke ønsker at gå alt for meget i detaljer, forklarer pr- og kommunikationschef hos Bornholmslinjen, Jesper Maack.

– Jeg tror umiddelbart ikke, piraterne læser Bornholms Tidende, men det er ikke noget, vi har lyst til at fortælle så meget om. Selvfølgelig er sikkerheden til stede på nogle kritiske punkter på vores tur hjem, for vi sejler jo på et skib af meget høj værdi, og vi har en besætning ombord med endnu højere værdi, siger kommunikationschefen og fortsætter:

– Når vi sejler færger hjem, er der jo alle mulige planer. Vi har sejlet Express 3 og 4 hjem ad nogenlunde samme rute, så vi har noget erfaring, og sikkerhedsaspektet er altid en del af planlægningen. Det betyder også, at vi har eksterne firmaer, der hjælper os undervejs. Der er naturligvis tænkt over de ting.

Lille risiko

Katja Lindskov Jacobsen, der er seniorforsker ved Københavns Universitet med speciale i maritim sikkerhed, herunder pirateri, fortæller, at det altid er en god idé at tage sine forholdsregler.

Også selvom risikoen i området slet ikke er så stor, som den tidligere har været.

– Det er meget lang tid siden, at der senest har været et succesfuldt piratangreb ud fra Afrikas Horn. Jeg tror, vi skal tilbage til 2018. Det gør også, at det ikke længere bliver vurderet som et højrisikoområde for så vidt, det angår pirateri, siger forskeren og forklarer, at det altid er afvejning fra rederiernes side i forhold til, hvilke sikkerhedsforanstaltninger man gør sig.

– De dyreste omkostninger bliver nok sparet væk, især nu når det ikke bliver vurderet som et højrisikoområde længere. Det er for eksempel ret dyrt at have bevæbnede vagter om bord, så hvis ikke det er nødvendigt, har de det ikke. I stedet vil man måske have pigtrådshegn eller et citadel, som er det her sikringsrum på skibet, fortæller Katja Lindskov Jacobsen og fortsætter:

– Man kan også gøre nogle ting i forhold til, hvor hurtigt man sejler, eller hvor tæt på kysten, man kommer. Det er der nogle ret specifikke anbefalinger til, og jeg tror stadig, det kan være en god idé at holde sig på den sikre side. Men risikoen er meget lille i forhold til, hvad den har været tidligere.

Tidende har også forsøgt at få en kommentar til situationen fra Danske Rederier, men de har ikke ønsket at medvirke og henviser i stedet til Bornholmslinjens svar.

Går som planlagt

Endnu et stykke fra det omtalte område har Express 5 netop været på sit første bunkerophold ved havnen i hovedstaden i Sri Lanka, Colombo.

Og det er gået som planlagt, konkluderer Jesper Maack.

– Jeg kan se, at den har forladt havnen og er på vandet igen. Det fortæller, at det første bunkerophold er gået godt, siden jeg ikke har hørt andet, siger Jesper Maack, der derfor også holder fast i en tidsplan, der lander Express 5 i Rønne midt i april.

– Indtil videre går det, som det skal, og det tyder på, at planen om ankomst midt i april holder. Men vi ved også, at der hurtigt kan ryge et døgn, hvis de ryger ind i noget kø ved Suezkanalen eller et af de næste bunkerophold ikke går så problemfrit.

Hvis planen holder, og Express 5 ser det bornholmske lys første gang i midten af april, vil det betyde, at Bornholmslinjen kan sætte den nye hurtigfærge i drift i slutningen af april eller i starten af maj, forklarer Jesper Maack, der dog stadig ikke vil give en konkret dato for, hvornår Express 5 første gang vil fremgå af sejlplanen.

TV2 Bornholm havde mandag chefkaptajnen på Express 5, Kasper Sommer, igennem på en Skype-forbindelse, hvor han fortalte om, hvordan den første uges sejlads er forløbet.

– Vi har været afsted i uges tid nu, og vi har haft rigtig godt vejr på turen. Da vi kom ud af Singaporestrædet har der været lidt dønninger de seneste dage, så vi har også mærket, at vi har været til søs. Men alt i alt har det været en rigtig fin tur indtil nu, siger Kasper Sommer til TV2 Bornholm.

Hurtigfærgen forlod Sri Lankas kyst mandag og har nu sat kursen mod den egyptiske havneby, Suez.