Express 1 kan rumme cirka 500 passagerer flere end Max. For at Bornholmslinjen kan få betalt sine udgifter ved at sætte en større reservefærge ind, end rederiet er forpligtet til i forhold til kontrakten med staten, går planen ud på at lade Bornholmslinjen sælge de ekstra pladser til markedspris.
– Trafikkontaktrådet er positivt over for at finde en løsning om, at Bornholmslinjen bruger den større kapacitet på Express 1 til at udbyde ekstra billetter til markedspris, når Bornholmslinjen har opfyldt sine kontraktforpligtelser om at stille billige billetter til rådighed, siger Jacob Trøst.
– Det er den løsning, som vi spiller videre til Transportministeriet. Vi er positive over for det, hvis vi kan lave sådan et tillæg til kontrakten og på den måde få Express 1 som reservefærge i stedet for Max.
– Prisen på de sidste billetter kan godt blive meget dyr, når Bornholmslinjen må sælge de ekstra billetter til markedspris. Men det er den overpris, der skal finansiere Bornholmslinjens udgifter på at stille en større reservefærge til rådighed, og Bornholm vil ikke miste noget ved det. Vi vil blive ved at have det antal billige billetter, som vi har haft hele tiden, siger Jacob Trøst.