– Trafikkontaktrådet er positivt over for at finde en løsning om, at Bornholmslinjen bruger den større kapacitet på Express 1 til at udbyde ekstra billetter til markedspris, når Bornholmslinjen har opfyldt sine kontraktforpligtelser om at stille billige billetter til rådighed, siger Jacob Trøst.
– Det er den løsning, som vi spiller videre til Transportministeriet. Vi er positive over for det, hvis vi kan lave sådan et tillæg til kontrakten og på den måde få Express 1 som reservefærge i stedet for Max.
– Prisen på de sidste billetter kan godt blive meget dyr, når Bornholmslinjen må sælge de ekstra billetter til markedspris. Men det er den overpris, der skal finansiere Bornholmslinjens udgifter på at stille en større reservefærge til rådighed, og Bornholm vil ikke miste noget ved det. Vi vil blive ved at have det antal billige billetter, som vi har haft hele tiden, siger Jacob Trøst.
Tilbage efter torsdagens møde i Trafikkontaktrådet står nu kun hvad der for Jacob Trøst ser ud som en mindre regneopgave. Ingen af rådets 20 medlemmer stillede sig ifølge borgmesteren kritisk over for selve ideen.
– Vi mangler at finde ud af nogle detaljer om hvilke tal man kan lægge til grund for, hvornår Bornholmslinjen har opfyldt sine kontraktforpligtelser til at stille billige billetter til rådighed. Men jeg vil umiddelbart mene, at det er små knaster. Det vigtigste er, at alle tre parter mener, at det er en løsning, som vi kan se os selv i, siger Jacob Trøst.