Det ligner en løsning: Bornholm godkender dyrere sidste billetter som pris for Express 1

Det ligner en løsning: Bornholm godkender dyrere sidste billetter som pris for Express 1
Express 1 kan blive reservefærge for den kommende hurtigfærge Express 5, hvis Bornholmslinjen får lov at tage markedsprisen for det antal pladser, som Express 1 er større end Max. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 24. JUN 2022 • 11:17
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
24. JUN 2022 • 11:17

Express 1 kan blive reservefærge for den kommende hurtigfærge Express 5, hvis Bornholmslinjen får lov at tage markedsprisen for det antal pladser, som Express 1 er større end Max. Trafikkontaktrådet godkendte torsdag ideen, og da ministeriet også er positivt, ligner det nu løsningen.

 

Express 1 og ikke Max som reservefærge, når den nye hurtigfærge Express 5 begynder at sejle mellem Rønne og Ystad, efter planen i marts næste år.

Det ønske har Bornholm længe udtrykt gennem Trafikkontaktrådet, og nu ligner det, at det går den vej. Det oplyser borgmester Jacob Trøst (K) efter torsdagens møde i rådet.

Express 1 kan rumme cirka 500 passagerer flere end Max. For at Bornholmslinjen kan få betalt sine udgifter ved at sætte en større reservefærge ind, end rederiet er forpligtet til i forhold til kontrakten med staten, går planen ud på at lade Bornholmslinjen sælge de ekstra pladser til markedspris.

– Trafikkontaktrådet er positivt over for at finde en løsning om, at Bornholmslinjen bruger den større kapacitet på Express 1 til at udbyde ekstra billetter til markedspris, når Bornholmslinjen har opfyldt sine kontraktforpligtelser om at stille billige billetter til rådighed, siger Jacob Trøst.

– Det er den løsning, som vi spiller videre til Transportministeriet. Vi er positive over for det, hvis vi kan lave sådan et tillæg til kontrakten og på den måde få Express 1 som reservefærge i stedet for Max.

– Prisen på de sidste billetter kan godt blive meget dyr, når Bornholmslinjen må sælge de ekstra billetter til markedspris. Men det er den overpris, der skal finansiere Bornholmslinjens udgifter på at stille en større reservefærge til rådighed, og Bornholm vil ikke miste noget ved det. Vi vil blive ved at have det antal billige billetter, som vi har haft hele tiden, siger Jacob Trøst.

Tilbage efter torsdagens møde i Trafikkontaktrådet står nu kun hvad der for Jacob Trøst ser ud som en mindre regneopgave. Ingen af rådets 20 medlemmer stillede sig ifølge borgmesteren kritisk over for selve ideen.

– Vi mangler at finde ud af nogle detaljer om hvilke tal man kan lægge til grund for, hvornår Bornholmslinjen har opfyldt sine kontraktforpligtelser til at stille billige billetter til rådighed. Men jeg vil umiddelbart mene, at det er små knaster. Det vigtigste er, at alle tre parter mener, at det er en løsning, som vi kan se os selv i, siger Jacob Trøst.

Da også Transportministeriet spiller med, ser det ud til, at parterne er enige om en løsning, der gør Express 1 til reservefærge fra marts næste år.

– Umiddelbart er ministeriet interesseret i, at vi har en god færgekapacitet. Ministeriet har været åbent over for den her dialog og har i hvert fald ikke afvist, at den her model kan lade sig gøre. Så lige nu ser det ud til, at alle tre parter kigger på sagen her med velvilje, siger Jacob Trøst.