DAT skifter plads

DAT skifter plads
Der sker ændringer for DAT og passagerne til Bornholm i Københavns Lufthavn, fortæller kommerciel direktør Robert Rungholm. Arkivfoto: Allan Rieck
NYHED | 29. OKT 2024 • 13:40
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED
29. OKT 2024 • 13:40

Et nyt selskab skal håndtere DAT's fly og passagerer i Københavns Lufthavn. Det medfører ændringer og bliver samtidig dyrere for flyselskabet, fortæller den kommercielle direktør.


Denne uge byder på ændringer for både DAT og flyselskabets passagerer i Københavns Lufthavn. Fredag får Menzies ansvaret for at håndtere fly og rejsende til Bornholm, og derfor skal man som passager tillægge sig nogle nye vaner.

Kommerciel direktør Robert Rungholm fortæller, at aflevering af indchecket bagage og udlevering af boardingkort fremadrettet foregår fra skranke 122-134 i terminal 2.

– Menzies har lovet os, at det er tydeligt skiltet med DAT-logo. Har du allerede boardingkort, kan du selvfølgelig gå direkte til sikkerhedskontrollen og forsat benytte fast track-sporet. Kommer du fra terminal 2, er der for øvrigt også fast track i denne side, fortæller han i en orientering til DAT's pendlere.

Uvante gates


Både DAT og Menzies arbejder på højtryk for at få alle systemer klar til fredag, men der kommer til at være en overgangsperiode, hvor alt ikke er, som det plejer, fortæller Robert Rungholm.

I en periode kan DAT's fly heller ikke holde ved de vante gates. I stedet er flyselskabet enten nødt til at holde fjernparkeret eller ude foran den gamle indenrigsgård. Robert Rungholm fortæller, at man har fået lovet en prioritering af gates B3 og B5, så længe det er nødvendigt.

Han understreger, at DAT ikke har ønsket denne ændring. Den kommer, fordi SAS Ground Handling har opsagt alle sine eksterne kunder i Københavns Lufthavn. Det krævede EU-Kommissionen i forbindelse med den redningsplan, der blev lavet for SAS tidligere i år. Opsigelsen vedrører flere end 20 flyselskaber.

Dyrere for DAT

DAT arbejder hårdt på, at der opstår så lidt knas som overhovedet muligt i overgangsperioden, og Robert Rungholm takker på forhånd for passagerernes tålmodighed, mens DAT finder nye rutiner med Menzies.


Det er i øvrigt ikke kun i Københavns Lufthavn, skiftet fra SAS Ground Handling til Menzies får betydning. Det gør det også i DAT's regnskab.

– Når 20 flyselskaber har kort tid til at indgå nye aftaler med kun to mulige leverandører, så har man et skoleeksempel på, hvordan udbud og efterspørgsel fungerer. Vores omkostninger i Københavns Lufthavn for handling af fly og passagerer stiger med omkring 56 procent og medfører en årlig meromkostning på godt fire millioner kroner for ruten, fortæller Robert Rungholm.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT