Bornholmslinjen forventer CO2-regning på hundredvis af millioner

Bornholmslinjen forventer CO2-regning på hundredvis af millioner
Fordi Bornholmslinjens hurtigfærger sejler til Sverige, er Ystad-ruten ikke omfattet af undtagelserne for øer med færre end 200.000 indbyggere. Arkivfoto: William Sonne Kaalø
NOTITS | TRAFIK | 29. SEP • 07:11
Henrik Nielsen
Journalist
NOTITS | TRAFIK | 29. SEP • 07:11

Cirka 300 millioner kroner er, hvad Molslinjen forventer at skulle betale i EU-pålagte CO2-kvoter og afgifter for driften af Bornholmslinjens rute mellem Rønne og Ystad i resten af kontraktperioden, der udløber i 2030.

Det fortæller DR Bornholm.

Rederiet har forhandlet med den danske stat, men det er ikke lykkedes at komme frem til en løsning for ruten, der som udenrigsrute ikke er omfattet af EU's undtagelser for øer med færre end 200.000 indbyggere.

– Det har den konsekvens, at vi kommer til at drive Bornholmslinjen fra 2024 og helt frem til udløbet af koncessionsperioden i 2030, altså sammenlagt knap syv år, med et direkte underskud, siger administrerende direktør Kristian Durhuus hos Molslinjen til regionalradioen.

Transportminister Thomas Danielsen (V) skriver til DR Bornholm, at han desværre ikke har mulighed for at deltage i et interview.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT