– Der er jo to former for kørsel, som vi underentreprenører står for, siger han.
– Der er skolebuskørslen med store busser, og i den kontrakt står der godt nok ikke direkte, at vi skal køre på vinterdæk, men der står, at dækkene skal være af ordentlig beskaffenhed og tilpasset årstiden. Så implicit ligger der jo det i det, at det skal være vinterdæk eller noget lignende. I minibusudbuddet, altså flekstrafikken, står der fuldstændig firkantet, at køretøjerne skal være monteret vinterdæk fra den 1. december og til den 31. maj.
– Jeg kan fortælle, at vi i Gudhjem Bus benytter vinterdæk på alle vores busser, og det er ud fra devisen, at vinterdæk simpelthen er bedre end sommerdæk, selv om en bus trykker tungt, men også ud fra et regnestykke om, at det koster 15.000 kroner at sætte et sæt vinterdæk på, som kan køre i mere end ét år, mod at skulle betale 20.000 kroner i selvrisiko, hvis bussen kører i grøften, hvorefter man måske også skal have den ud af drift i 14 dage. Det er simpelthen på den lange bane billigere at sætte vinterdæk på.
Mark Palmquist er ydermere fuldstændig overbevist om, at hans kolleger i branchen på Bornholm alle benytter vinterdæk:
– Det vil jeg gerne lægge hovedet på blokken på, siger han.