Leif Olsen: Derfor gik alt galt

Leif Olsen: Derfor gik alt galt
Henriette Søvind var spidskandidat for Konservative. Foto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 2. NOV 2022 • 05:30
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
2. NOV 2022 • 05:30

Suverænt den dårligste valgkamp jeg har set meget længe, siger politisk kommentator Leif Olsen om Konservatives ellers stort anlagte forsøg på at få et bornholmsk mandat i Folketinget.


3,7 procent af stemmerne. Trods det største kampagnebudget, det største forbrug af personlige midler, busreklamer, borgmestereffekt, plakater i et hav af lygtepæle og en rigtig lang række opslag på Facebook.

Spidskandidat Henriette Søvind (K) startede valgkampen med en tro på at kunne tage det borgerlige mandat fra Peter Juel-Jensen (V), men endte milevidt fra faktisk at gøre det. Selv efter et ihærdigt og meget aktivt forsøg.

Det skete efter en valgkamp, som politisk kommentator og tidligere medlem af kommunalbestyrelsen Leif Olsen kalder "suverænt den dårligste valgkamp jeg har set meget længe".

– Både jeg og folk, som jeg har talt med, spørger: Hvem er hun, og hvad mener hun? Problemet er, at ingen ved, hvem hun er, og at ingen ved hvad hun står for, siger Leif Olsen.

To måneder er for lidt

Konservatives første fejl blandt flere andre var ifølge Leif Olsen at komme for sent i gang med at føre valgkamp og gøre Henriette Søvind kendt på Bornholm.

– Et gammelt mundheld siger, at valgkampen starter dagen efter valget. Henriette Søvind startede to måneder før valget. Det vinder man ikke et valg på, uanset om man hænger på busserne, siger han.

– Jeg ville vældig gerne have været kampagneleder for Konservative. Eller nej, det ville jeg selvfølgelig ikke, men jeg vil vædde på, at jeg kunne have gjort det bedre end den konservative kampagne, som vi lige har set på Bornholm.

– Det er suverænt den dårligste valgkamp jeg har set meget længe. Med de ressourcer, som Konservative havde til rådighed, skal de kunne lave et bedre resultat på Bornholm end de her 3,7 procent af stemmerne, siger Leif Olsen.

Facebook ramte forkert

Blandt de bornholmske kandidater var ingen mere aktiv på Facebook end Henriette Søvind. Men her ramte hun ifølge Leif Olsen et publikum, der er svært at veksle til vælgere på en valgdag.

– Hvem rammer hun på Facebook? Hun rammer ikke mine elever i gymnasiet, for de er ikke på Facebook. Hun rammer dem på 40 år og derover, og vælgerne på 40 år og derover har på Bornholm stemt på Socialdemokratiet og Venstre i rigtig mange år, siger han.

Henriette Søvind så også ud til at have flest valgplakater. Også på busserne sad hendes reklamer. Men ifølge Leif Olsen igen kun til stærkt begrænset nytte.

– Plakater og busreklamer er gode, hvis du allerede er kendt. Men hvis du ikke er kendt, og hvis folk ikke ved hvem personen på plakaten er, forbinder de ikke plakaten eller busreklamen med noget, siger han.

– Lea og Peter har den kendisfaktor. Og Lars Løkke, som jeg også kan se på en plakat her fra mit vindue. For dem virker plakater, men det gør de ikke for Henriette Søvind.

Valgcaféer kunne have virket

Hvad kunne da have virket for Konservative? At investere borgmester Jacob Trøst, siger Leif Olsen.

– Hun skulle have lavet nogle arrangementer med borgmesteren. Sådan "Kom og møde borgmesteren og din konservative kandidat", siger han.

– Havde hun lavet en valgcafé med borgmesteren, ville medierne komme og dække det, og så ville den kendisfaktor begynde at komme. Men du kan ikke købe dig til den på to måneder.

– Når jeg har snakket med konservativt sindede vælgere, troede de heller ikke på det. Det gjorde de derimod i den grad ved kommunalvalget. Engagement og tro på det betyder rigtig meget, og Jacob Trøst fik jo næsten 2.000 personlige stemmer. Så mange konservative er der jo ikke på Bornholm, siger Leif Olsen.

– Hvis Konservative havde troet på at kunne tage Venstres mandat, havde de jo nok også stillet Jacob Trøst op. Det havde så nok ikke hjulpet, men var de virkelig gået efter Venstres mandat, var det det de skulle have gjort. Han er den eneste konservative på Bornholm, som alle genkender med det samme.