Sejlede ind i kajen: Nu er kaptajnen tiltalt

Sejlede ind i kajen: Nu er kaptajnen tiltalt
Skaden på Express 5s højre skrog var tydelig, efter færgen ramte kajen og en pram i Ystad Havn. Foto: Kustbevakningen
TOPNYHED | KRIMI | Lørdag 16. november 2024 • 05:30
TOPNYHED | KRIMI | Lørdag 16. november 2024 • 05:30

Sagen om Express 5s uheld i Ystad Havn i maj sidste år går ind i en ny fase. Kaptajnen, der stod bag roret ved anløbet, er nu blevet tiltalt af den svenske anklagemyndighed for 'uagtsomhed i søtrafik'.

Efter mere end et års efterforskning er der nu afgørende nyt i sagen om hurtigfærgen Express 5s uheld i Ystad Havn den 27. maj sidste år. Senioranklager ved Malmøs anklagemyndighed Adrien Combier-Hogg oplyser nemlig i en skriftlig kommentar til Tidende, at han mandag i denne uge har rejst tiltale i sagen ved tingsretten i Malmø.

Uheldet skete først på aftenen i forbindelse med færgens anløb i Ystad, hvor færgen først ramte kajen og sidenhen en fortøjet pram. Allerede samme aften, som uheldet fandt sted, satte den svenske kystvagt gang i en efterforskning af uheldet. Det er den efterforskning, der nu har nået sin foreløbige kulmination.

Tidende har fået indsigt i tiltalen og efterforskningsprotokollen ved tingsretten, og den viser, at det er den på aftenen vagthavende kaptajn, som stod ved roret, der er anklaget. Ifølge tiltalen drejer sagen sig om 'uagtsomhed i søtrafik.'

"(Navn, red.) har som befalingshavende fremført fartøjet Express 5 og derved kollideret med en kaj og en pram, hvilket forårsagede materiel skade. Det skete den 27. maj 2023 i Ystad Havn, Ystad Kommune," fremgår det af tiltaledokumentet.

Kaptajnen begik, ifølge tiltalen, gerningen ved uagtsomhed og brød på tidspunktet dermed med godt sømandskab, hvilket førte til, at der skete et søuheld. Uagtsomheden bestod ifølge anklagemyndigheden i, at kaptajnen, i forbindelse med at fartøjet anløb Ystad Havn, dels fremførte fartøjet med højere hastighed end tilladt og dels brød med sin opmærksomhed, hvilket ledte til et forsinket drej og kollision. Uagtsomheden var ikke ubetydelig, slutter tiltalen.

 

Skaden på Express 5s højre skrog var tydelig, efter færgen ramte kajen og en pram i Ystad Havn. Foto: Kustbevakningen

 

Flere forhør

Når sagen skal behandles ved den svenske domstol i marts, har anklagemyndigheden planlagt flere måder at føre bevis på. Der er for det første planlagt tre mundtlige forhør. Ud over at den tiltalte skal afhøres, skal en repræsentant fra Ystad Havn afhøres om blandt andet hastighedsbegrænsningerne i Ystads havneområde med det formål at bevise, at fartøjet i det konkrete tilfælde sejlede hurtigere end tilladt i havneområdet. Den tredje person, en repræsentant fra den svenske kystvagt, skal afhøres om de såkaldte målsporsanalyser, vedkommende har lavet i løbet af efterforskningen for at bevise selve gerningen. Derudover har anklageren forberedt en række andre beviser.

Anklagemyndighedens strafforslag er 40 dagbøder af 610 kroner, hvilket i alt løber op i en bøde på 24.400 kroner. Hvis kaptajnen vælger at erkende i løbet af den kommende sagsbehandling, bliver der dog muligvis ikke behov for forhørene i retten, og så kan sagen afgøres uden domsforhandling. I det tilfælde skriver domstolen en dom baseret på aktstykkerne i sagen.

Der er dog noget, der tyder på, at et retsmøde bliver aktuelt. Forsvarsadvokat Sarah Pedersen oplyser nemlig, at den tiltalte nægter sig skyldig. Derudover afviser hun at kommentere myndighedernes efterforskning yderligere.

'Sådan må det være'

Allerede få dage efter uheldet erkendte Molslinjen i en pressemeddelelse, at det var en menneskelig fejl, som gjorde, at Express 5 ramte kajen og den fortøjede pram.

– Den interne undersøgelse af hændelsen hos Bornholmslinjen har vist, at der ikke har været tekniske årsager til uheldet, som også skete under fine vejrforhold. Derfor er hændelsen at kategorisere som en menneskelig manøvre-fejl, lød meldingen i pressemeddelelsen.

Tidende har i forbindelse med den nye udvikling i sagen stillet Molslinjen tre spørgsmål og fået svar på disse fra rederiets pr- og kommunikationschef, Jesper Maack:

Hvad er jeres kommentar til, at kaptajnen nu er tiltalt i sagen?

– Det ser ud til at være svensk praksis i den slags sager, så sådan må det være.

Kommer kaptajnen til at sejle på færgerne, mens sagen kører?

– Ja. Sagen er behandlet og afsluttet i rederiet.

Hvilke konsekvenser får det for kaptajnen, hvis vedkommende bliver dømt?

– Vi kommenterer ikke på personalesager, lyder det fra Jesper Maack.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT