Flystyrt i USA kan skyldes softwarefejl og misforstået frekvens
Et sammensurium af fejl kan være årsag til, at fly og helikopter kolliderede i luften i USA, siger ingeniør.
Der er nok nogle, der har gjort noget forkert. Der er nok også nogle procedurer, som ikke har været helt optimale.Måske var der også noget defekt udstyr. Og så pludselig sker den skrækkelige ulykke.
Sådan lyder det fra ingeniør Paul Hulme Harrison, efter at et passagerfly og en militærhelikopter natten til torsdag dansk tid kolliderede i luften nær den amerikanske forbundshovedstad, Washington D.C.
Eksperten i flysikkerhed hos Ingeniørforeningen, IDA, hæfter sig særligt ved, at der typisk er software for anti-kollision i et fly.
Dermed vil et system sende en advarsel, hvis to fly er for tæt på hinanden, men det system skal være tændt hos begge parter, før det virker.
Helikopteren, der er af typen Black Hawk, har formentlig ikke haft det tændt, vurderer Paul Hulme Harrison.
- For ellers havde det givet alarm. Det kan selvfølgelig være fejl på udstyret. Men det var ikke den nærliggende tanke, siger han.
Kort inden kollisionen forsøgte flyveledere at få kontakt til helikopteren.
Det fremgår af lydklip fra kontroltårnet, som LiveACT (livelyd fra flyvekontroltjeneste, red.) har udgivet, skriver nyhedsbureauet Reuters.
- PAT25 (helikopteren, red.), har I øje på CRJ (passagerflyet, red.)? PAT25, flyv bag CRJ, lød det ifølge lydklippet fra en flyveleder lige før ulykken.
Paul Hulme Harrison fortæller, at der i kommunikationen øjensynligt er sket en misopfattelse af, hvilken radiofrekvens man skulle være på.
Samtidig vurderer han, at ruteflyet ikke var i stand til at se helikopteren på vej mod landing.
- Hvis der er en mørk helikopter, ser du den ikke. Du ser den kun, hvis den bryder et lysmønster, lyder det.
Ruteflyet var først sat til at lande på en bane, der går nordpå. Men inden landing trak det ud til højre og fløj ind på en bane, der går mere mod nordvest.
Paul Hulme Harrison pointerer, at flyet og helikopteren har befundet sig i et meget travlt luftrum.
Derfor har flyvelederne skullet være meget opmærksomme på, hvordan trafikken afvikles, uddyber han.
Samtidig sætter han store spørgsmålstegn ved, hvorfor helikopteren og flyet var på det samme sted på det samme tidspunkt.
- Det er kontrolleret luftrum, så ingen flyver på fri hånd. De har fået at vide, hvor de må være.
Når årsagen til flystyrtet bliver konkluderet i en havarirapport, er Paul Hulme Harrison overbevist om, at der ikke er sket "én fatal brøler".
- Jeg tror, der er mange forskellige steder, hvor det ikke var optimalt. Det tilsammen gør, at der sker en ulykke, lyder det.
Omkring 300 redningsfolk leder efter overlevende fra styrtet i Potomac-floden.
Torsdag middag dansk tid er der endnu ingen meldinger om overlevende.
Amerikanske medier skriver, at der allerede er blevet bjærget lig fra floden, men det er ikke bekræftet fra officiel side.
Der var 64 personer om bord på flyet og tre personer i helikopteren.
/ritzau/