EU vil indføre straftold på kinesiske elbiler

12. JUN 2024 • 12:50UDLAND

EU-Kommissionen vil følge Reuters indføre straftold på kinesiske elbiler på helt op til 38,1 procent.

Det bliver formentlig dyrere fremover at importere elbiler fra Kina til Europa.

EU-Kommissionen siger onsdag ifølge Reuters, at den vil lægge straftold på kinesiske elbiler.

Det sker for at sikre, at europæiske elbilproducenter ikke kommer i unfair konkurrence med deres kinesiske konkurrenter, der får statsstøtte.

Straftolden udgør helt op mod 38,1 procent. Det gælder blandt andet biler fra producenten SAIC, der blandt andet producerer biler af mærket MG.

Biler fra BYD slipper ifølge udkastet med en ekstratold på 17,4 procent, mens importører af Geely-biler skal betale 20 procent oven i købsprisen.

EU-Kommissionen er dog åben for at finde en anden løsning med Kina, hvis det kan lade sig gøre.

Indtil videre er det dog planen, at de nye tariffer gælder fra 4. juli.

Ifølge Peter Thagesen, der er underdirektør og chef for Global Handel og Investering i Dansk Industri, er der tale om en ventet og "uomgængelig" reaktion fra EU.

- Hverken Kina eller EU har heldigvis interesse i, at konflikten eskalerer til en handelskrig, så min vurdering er, at fornuften nok skal sejre, så vi ikke får en egentlig handelskrig mellem EU og Kina.

- Mit gæt er også, at kineserne faktisk vil være en smule lettede over, at den europæiske straftold trods alt ikke er endt på et endnu højere niveau, siger han.

EU-Kommissionen har siden efteråret undersøgt omfanget af konkurrenceforvridende statsstøtte til kinesiske elbiler.

Formanden for EU-Kommissionen, Ursula von der Leyen, siger om disse undersøgelser:

- Prisen på bilerne bliver holdt kunstigt nede af statsstøtte i stort omfang, og det forstyrrer vores marked, siger hun ifølge dpa.

Det kinesiske styre har kritiseret EU's undersøgelser og mener, at de blot er en undskyldning for at indføre den told på kinesiske biler, som man hele tiden har sigtet efter.

Spørgsmålet er, hvad kinesernes modsvar bliver. Hvis de indfører tilsvarende toldsatser for europæiske biler, der skal til Kina, vil det især ramme tyske automobilproducenter som Volkswagen og Mercedes.

Men ifølge Peter Thagesen er der også andre måder at håndtere straftolden på:

- Et kinesisk modtræk, der allerede er i gang, er, at kinesiske el-bilproducenter i stigende grad rykker produktionen til Europa, som europæisk bilindustri tidligere med stor succes har gjort det til Kina.

- Med denne strategi vil kinesiske bilproducenter på længere sigt kunne undgå den straftold, der i udgangspunktet primært rammer biler, der er produceret i Kina, siger han.

USA har for nylig indført en straftold på hele 100 procent på elbiler fra Kina.

/ritzau/

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU