Burkinsk junta slukker signal til fransk tv-kanal i et halvt år

19. JUN 2024 • 02:24UDLAND

TV5 får midlertidigt inddraget sendetilladelsen i Burkina Faso og beskyldes for at sprede "desinformation".

Den franske fjernsynsstation TV5 får midlertidigt inddraget sendetilladelsen af juntaregeringen i Burkina Faso efter anklager om, at mediet spreder "desinformation".

Sådan lyder det natten til onsdag fra landets øverste kommunikationsmyndighed, Conseil Supérieur de la Communication (CSC).

TV5 kan dermed ikke sende fjernsyn i Burkina Faso i et halvt år.

Styrelsen har beskyldt TV5 for at bringe "ondskabsfulde insinuationer" og "desinformation" om landets regering.

Stationen er også blevet idømt en bøde på 50 millioner franc, tilsvarende cirka 571.000 kroner.

Regeringen har allerede én gang før midlertidigt slukket for signalet til TV5. Det skete i april, hvor stationen blev udelukket fra at sende fjernsyn i landet i to uger.

I samme ombæring blev adskillige franske medier udelukket fra at udgive i Burkina Faso - flere på ubestemt tid.

Franske Le Monde, britiske The Guardian og tyske Deutsche Welle var også blandt medierne, som blev udelukket. Adgangen til medierne blev indstillet, fordi de har udgivet indhold om en rapport fra Human Rights Watch (HRW).

I rapporten står der blandt andet, at landets hær skal have angrebet civile borgere i kampen mod jihadister.

Burkina Faso ligger i Sahel-regionen. Den har været præget af en kamp mod stigende voldelig ekstremisme siden borgerkrigen i Libyen i 2011, der blev efterfulgt af en islamistisk magtovertagelse i det nordlige Mali i 2012.

Det jihadistiske oprør begyndte fra 2015 at sprede sig til Burkina Faso og Niger. I 2022 var Burkina Faso udsat for militærkup.

Militærjuntaen i landet har afvist påstanden fra HRW om drab på civile og sagt, at anklagerne er udokumenterede.

/ritzau/AFP

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU