Astronomer observerer for første gang et sort hul vågne

19. JUN 2024 • 01:01UDLAND

Astronomer har for første gang nogensinde fanget et glimt af et sort hul, som vågner og lyser sin galakse op.

Astronomer i den sydlige del af Tyskland har for første gang nogensinde været i stand til at observere et sort hul, som "vågner" og belyser sin omkringliggende galakse.

Det oplyser Europas Sydlige Observatorie (ESO), som ligger lidt uden for München.

Observationen er gjort i en galakse, som ligger 300 millioner lysår fra Jorden. Et lysår betyder den distance, som det tager et år at rejse med lysets hastighed.

Ifølge ESO begyndte galaksen pludselig at lyse op som aldrig før.

Siden da er der blevet observeret en række forskellige typer stråling fra galaksens centrum, hvor det sorte hul menes at befinde sig.

- Det er hidtil uset adfærd, siger Paul Sanchez Saez, som er astronom ved ESO og forfatter til et nyt studie, som er blevet udgivet i det fagfællebedømte tidsskrift Astronomy & Astrophysics.

Den "mest håndgribelige forklaring" på lysskærene fra galaksen er ifølge forskerne, at man har været vidne til "aktiveringen af et massivt sort hul i realtid".

De fleste galakser, heriblandt Mælkevejen hvor Jorden ligger, menes at huse et sort hul i deres centrummer.

De kosmiske giganter er per definition usynlige. Deres mægtige tyngdekraft gør, at selv ikke lyspartikler kan undslippe deres tiltrækningskraft.

Som regel kan man kun observere sorte huller, når de ødelægger noget enormt, som i sine dødskramper udsender lyspartikler, som kan ses fra Jorden.

- Som regel sover disse enorme monstre, forklarer astronom Claudio Ricci, en anden af forskerne bag studiet i Astronomy & Astrophysics.

Men i dette tilfælde "var vi i stand til at observere det supermassive sorte huls opvågnen, da det pludselig begyndte at æde de nærliggende gasser, det kunne komme til, og blev enormt lyst," beretter Ricci.

De indledende observationer tyder på, at det observerede sorte hul har en masse 1,5 millioner gange større end Solen.

/ritzau/AFP