Ventetiden på livsvigtig lægehjælp er stigende i Region Sjælland
Flere sjællændere må vente længere end tidligere på, at ambulancen kommer frem. Patientforening er bekymret.
Ventetiden på livsvigtig lægehjælp er blevet længere for flere borgere i Region Sjælland.Det skriver Sjællandske Nyheder.
Tidligere på året overtog Region Sjælland ambulancedriften med et mål om at styrke det akutte beredskab, men ventetiden er steget i flere områder, skriver mediet.
Trods flere ambulancer på vejene, er den gennemsnitlige responstid steget med 9 sekunder. I halvdelen af regionens postnumre er ventetiden blevet længere.
Direktør i Hjerneskadeforeningen Morten Lorenzen mener, at situationen er helt gal i en række byer og postnumre.
- De fleste personer med hjertestop får varige skader eller dør, såfremt de ikke får livreddende hjælp inden for 10 minutter, siger Morten Lorenzen til Sjællandske Nyheder.
Steder som Veksø, Viby Sjælland, Sjællands Odde, Gedser, Rødvig Stevns dele af Møn og Fejø har i perioden fra februar til oktober haft gennemsnitlig ventetid på ambulancen på mellem 13 og 17 minutter.
Region Sjælland overholder ifølge avisen heller ikke sin egen målsætning om, at minimum 27 procent af ambulancerne skal være fremme inden for fem minutter. 22,4 procent lever op til målsætningen.
Formanden for udvalget for forebyggelse, det præhospitale område, forskning og innovation i Region Sjælland, Jens Ravn (V), erkender, at der skal arbejdes med responstiderne.
Jens Ravn fortæller samtidig, at der er sket forbedringer på andre punkter, efter at regionen har overtaget ambulancedriften.
Formanden fortæller til avisen, at der behandles "mere og hurtigere" i ambulancerne end førhen.
Samtidig foretager den nye ambulancetjeneste mere behandling ude på skadestedet, og ambulancerne er også hurtigere i stand til at bringe patienter frem til hospitaler med det rette speciale.
Konstitueret præhospital direktør i Region Sjælland Karina Jensen fortæller til Sjællandske Medier, at regionen ikke har tilstrækkeligt med mandskab i akutberedskabet, hvilket påvirker responstiden.
Elevoptaget er ifølge direktøren blevet øget de sidste to år, og generelt er hun tilfreds med dem overordnede indsats.
Karina Jensen vurderer desuden ikke, at den øgede responstid i halvdelen af regionens postnumre har nogen praktisk betydning for borgerne.
Det skyldes, at akutte kørsler altid prioriteres først, og at andre enheder kan rykke ud. Som eksempler nævner hun akutlægehelikopteren og hjerteløbere.
/ritzau/