Studie modbeviser populær antagelse om hurtigere læring hos børn

12. NOV 2024 • 05:00INDLAND/KRIMINAL

Voksne lærer hurtigere end børn, men glemmer også hurtigere det, de har lært, peger et nyt studie på.

Børn er ikke hurtigere end voksne til at lære nye motoriske færdigheder, selv om det er en populær antagelse.

Det viser et nyt studie, der har undersøgt indlæring af motoriske færdigheder, fra Københavns Universitet, som 132 børn, unge og voksne har deltaget i.

- Vores observation er, at når unge voksne og voksne begynder at øve sig i en ny færdighed, så er deres læringskurve stejlere, fra de bliver introduceret til opgaven, og mens de øver sig, end den er for teenagere og yngre børn, siger Jesper Lundbye-Jensen.

Han er lektor ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet og har været med til at forfatte studiet, der er udgivet i tidsskriftet Developmental Science.

Forskerholdet undersøgte personer fra fire forskellige aldersgrupper, hvor den yngste var fra otte til ti år, og den ældste gruppe fra 20 til 30 år.

Resultaterne i studiet viser, at i den yngste gruppe forbedrede deltagerne sine færdigheder markant langsommere end i de ældre grupper i løbet af selve træningen, de deltog i, i studiet.

Jesper Lundbye-Jensen understreger, at studiet har undersøgt deltagernes præstation, da de er blevet introduceret til en opgave, lige efter introduktionen og igen 24 timer efter. Der er derfor tale om et korttidsstudie, der ikke kan sige noget om langtidseffekterne.

Forskerne har ikke kunnet påvise, hvorfor de unge og yngre voksne netop er et skridt foran. Men forskerne har en formodning om, at den kognitive udvikling og en øget kapacitet til at processere informationer hos voksne har en rolle.

- Vi har en idé om, at de (voksne og ældre teenagere, red.) er bedre til at omsætte instruktion til handling og til at forme en strategi, siger Jesper Lundbye-Jensen.

Studiet er ikke udelukkende godt nyt til voksne med drømme om at lære nye færdigheder.

For det tyder nemlig på, at børn har en bedre evne til at fastholde det, de har lært, end voksne har.

- Det ser ud til, at børn har bedre gavn af tid væk fra den opgave, de træner, hvor voksne ser ud til at være sårbare over for tiden, der går, siger Jesper Lundbye-Jensen.

Når de voksne vender tilbage til opgaven 24 timer senere, har de en dårligere erindring af øvelsen end børnene.

- Børnene forbedrer sig mindre, mens de træner, til gengæld vinder de over natten, siger han.

/ritzau/

MESTE LÆST INDLAND-KRIMINAL (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT