Solariekæde politianmeldt for at reklamere med sund kulør
Forbrugerombudsmanden vurderer, at Clubtan har vildledt forbrugerne med 13 forskellige udsagn.
Unicore Developement ApS, der står bag solariekæden Clubtan, er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.Det skriver Forbrugerombudsmanden på det sociale medie X onsdag.
Virksomheden er blevet politianmeldt for at have benyttet i alt 13 vildledende udsagn i sin markedsføring af solarie, blandt andet ved at oplyse at solarie er en vigtig kilde til D-vitamin og ved at bruge udtrykket "sund kulør".
Det er sket på Clubtans hjemmeside og i et nyhedsbrev fra 27. februar 2024, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.
- Sundhedsstyrelsen fraråder brugen af solarie, fordi det øger risikoen for hudkræft og modermærkekræft og kan forårsage permanente skader på øjne og hud.
- Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at det er vildledende, at virksomhedens markedsføring har givet forbrugerne et indtryk af, at det er sundt at gå i solarie, skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.
Andre eksempler på vildledende udsagn i anmeldelsen er, at solarie kan hjælpe med at forebygge sygdomme som blandt andet diabetes, selv om der ifølge Sundhedsstyrelsen ikke er dokumentation for det, og at man ikke udsættes for UVC-stråling i deres solarier, selv om man heller ikke udsættes for det i solen.
Unicore Developement ApS har foretaget ændringer i markedsføringen efter Forbrugerombudsmandens henvendelse, men myndigheden har ikke ændret sin vurdering.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen ser det som alvorligt at markedsføre imod Sundhedsstyrelsens anbefalinger.
- Virksomheder må naturligvis ikke give indtryk af, at brugen af en ydelse er sund, hvis sundhedsmyndighederne direkte fraråder den. Solarie kan have alvorlige konsekvenser for forbrugeres helbred.
Det er væsentligt, at forbrugerne bliver oplyst om de risici, der er ved brugen, så de ikke træffer en beslutning om at gå i solarie på et vildledende grundlag, siger Torben Jensen i pressemeddelelsen.
I pressemeddelelsen henvises der blandt andet til markedsføringslovens paragraf 6, der siger, at virksomheder ikke må udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Nyheden om politianmeldelsen kommer i kølvandet på en ny rapport om 15-25-åriges solarievaner i 2023. Rapporten blev udgivet af Kræftens Bekæmpelse tirsdag.
Her blev de unge solarie brugere blandt andet spurgt, om de bliver præsenteret for information om de sundhedsmæssige risici ved solariebrug, når de går i solarie.
Hertil svarede 43 procent af de adspurgte "Nej, aldrig".
Derudover svarede 39 procent, at de nogle gange, ofte eller altid møder information om sundhedsgevinster ved solariebrug, når de går i solarie.
/ritzau/