Nikolaj Arcel blev rørt under verdenspremiere på "Bastarden"
Instruktør Nikolaj Arcel modtog fredag aften klapsalver for sin film "Bastarden" på filmfestivalen i Venedig.
Filminstruktøren Nikolaj Arcel blev rørt, da hans film "Bastarden" fredag aften blev vist på filmfestivalen Venedig International Film Festival.Der var tale om filmens verdenspremiere.
- Det var så vanvittigt. Jeg er stadig helt høj. Da filmen sluttede, rejste hele salen sig op og klappede, i hvad der føles som for evigt. Jeg begyndte nærmest at tude, må jeg indrømme, siger han til Ritzau.
Nikolaj Arcel fastslår, at han aldrig har oplevet noget lignende.
- Jeg kunne mærke, at der var mange, der blev rørte. Det føltes som om, at de var grebet af den og vilde med den. Det er klart, når de rejser sig op på den måde og klapper - så viser de, at de godt kan lide den.
"Bastarden" er den første danske spillefilm i 33 år, som er udtaget til hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Venedig.
Den er også udtaget til San Sebastián Film Festival og Toronto International Film Festival.
- Man er nervøs for, at en lille dansk instruktør, der kommer med en lille dansk film - stor dansk film er man nok nødt til at sige - drukner lidt i det, men sådan føles det overhovedet ikke, når man får sådan en modtagelse, siger Nikolaj Arcel.
"Bastarden" får biografpremiere i Danmark 5. oktober i år.
Det er den første danske film, som Nikolaj Arcel har instrueret i over 10 år, siger han til Ritzau.
- Min næste film skal også være dansk. Det er helt sikkert.
Nikolaj Arcel står bag en række andre film - heriblandt "En kongelig affære" og "Kongekabale".
"Bastarden" er inspireret af virkelige begivenheder. Den handler om den fattige soldat Ludvig Kahlen, som bliver spillet af filmstjernen Mads Mikkelsen.
Kahlen vil opdyrke den jyske hede, men får en fjende - nemlig godsejeren Frederik de Schinkel.
Da de Schinkels fæstebonde stikker af med sin hustru og søger tilflugt hos Kahlen, sætter godsejeren alt ind for at drive Kahlen væk.
Nikolaj Arcel fortæller, at "Bastarden" blandt andet er formet af alt det, som han lærte af "En kongelig affære".
- Jeg synes, at vi har udviklet et sprog, som er meget mere personlig. Jeg elsker "En kongelig affære", men den her føles meget mere som en naturlig fortælling på det menneske, jeg er i dag, siger han.
/ritzau/