Læger skal hjælpe hovedstadens akuttelefon til kortere svartid
40 læger skal hjælpe hovedstaden med fire måneder langt forsøg, der skal nedbringe svartid på akuttelefonen.
Nordsjællandske læger skal være med til at passe akuttelefonen i Region Hovedstaden de kommende måneder i håb om at få nedbragt svartiderne.Det siger Christoffer Buster Reinhardt (K), der er formand for Sundhedsudvalget i regionen, til TV 2 Kosmopol.
- Jeg håber, at det er med til forbedre svartiderne på 1813, men jeg tror ikke, at jeg vil bilde nogen ind, at det her løser alle udfordringerne.
- Men det kan være et lille skridt i den rigtige retning.
40 læger fra akutklinikkerne i Helsingør og Frederikssund skal hjælpe til med forsøget, der starter mandag og fortsætter fire måneder frem.
Derefter vil man evaluere, om ressourcerne er blevet brugt fornuftigt.
1813-telefonen har af flere omgange været særligt udskældt på grund af lange svartider.
TV 2 Kosmopol har tidligere beskrevet, hvordan klagerne over ventetiden har været en problematik, siden akuttelefonen blev oprettet for mere end ti år siden.
En af de foreslåede løsninger er en voicebot.
Ved hjælp af den vil en del af opkaldene til 1813 kunne blive stillet videre, uden det kræver et menneske i den anden enden af telefonen.
Det handler for eksempel om opkald, hvor man skal viderestilles til en anden instans som politiet, giftlinjen eller tandlægen.
Her estimeres det, at man i gennemsnit kan spare op til 15 timers arbejdstid dagligt.
I august valgte Region Hovedstaden desuden at sløjfe de gratis opkald til telefonen, så det i stedet er borgerne, som skal betale for at ringe til telefonen.
Den model trådte i kraft 1. juli i år.
Sjællandske Nyheder skrev i den forbindelse, at den daværende model havde kostet regionen fem millioner kroner årligt.
I et referat fra et møde i Sundhedsudvalget tidligere i år fremgik det, at regionen ville bruge de frigivne midler på at nedbringe svartiden på akuttelefonen.
/ritzau/