Influencere ser ombudsmands tolkning af markedsføringslov som skæv

15. OKT 2024 • 16:28INDLAND/KRIMINAL

Forbund for Influenter inviterer forbrugerombudsmand til en snak om gråzoner ved markedsføring i branchen.

Der er usikkerhed og tvivl i influencerbranchen efter en melding fra Forbrugerombudsmanden.

Det siger formand for Forbundet for Influenter og Bloggere Lisbeth Kiel til Ritzau.

- Selvfølgelig skal der reguleres, og vi vil gerne fortælle ham, hvor vi ser nogle områder, der godt kunne bruge en skarpere regulering.

- Men lige nu er der ingen, der ved, hvordan vi må agere på de sociale medier, lyder det fra Lisbeth Kiel.

Forbundet har mandag inviteret forbrugerombudsmand Torben Jensen til en dialog om, hvordan det mener, branchen bør reguleres.

Invitationen kommer, efter at forbrugerombudsmand Torben Jensen i sidste uge politianmeldte flere influencere for overtrædelse af markedsføringsloven.

Ifølge hans vurdering skal alt indhold fra influencere leve op til markedsføringslovens regler, uanset om der er tale om reklame eller ej.

Og det ser Lisbeth Kiel som en vidtgående tolkning af reglerne for markedsføring og som et skævt forsøg på at beskytte børn og unge.

- Som jeg forstår det, så kommer det til at betyde, at jeg ikke må lægge et billede op på min story af min mor, hvis hun sidder med en cigaret, fordi så reklamerer jeg for tobak.

- Og det er selv, hvis jeg ikke har følgere, der er under 18 år gamle, siger formanden.

Hun understreger, at problemet er, at der er mange uklarheder i forhold til, hvordan udmeldingen fra forbrugerombudsmanden skal tolkes.

Lisbeth Kiel oplyser desuden, at forbrugerombudsmand Torben Jensen har sagt, at han vil forsøge at finde tid til et møde med branchen.

I et skriftligt svar til Ritzau oplyser forbrugerombudsmand Torben Jensen, at det forventes, at der afholdes et såkaldt "gå-hjem-møde" i løbet af november, hvor der vil blive oplyst nærmere om reglerne og de nyeste vurderinger.

/ritzau/

MESTE LÆST INDLAND-KRIMINAL (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT