SAS fortsætter med at tabe penge trods øget lyst til at rejse
Trods omsætningsvækst har SAS et underskud for andet kvartal på niveau med samme kvartal sidste år.
Der er igen røde tal på bundlinjen hos SAS.Flyselskabet har således i sit andet kvartal et nettounderskud på 1,525 milliarder svenske kroner svarende til 980 millioner danske kroner.
Det viser selskabets halvårsregnskab, der løber fra perioden november 2022 til april i år.
Regnskabet, som viser det 14. kvartalsunderskud i træk, er offentliggjort torsdag morgen.
SAS-underskuddet er stort set på niveau med det tilsvarende kvartal sidste år.
Det er tilfældet, selv om SAS faktisk øgede sin omsætning i kvartalet fra omkring syv milliarder svenske kroner sidste år til knap ni milliarder svenske kroner i år.
Selskabet noterer sig da også en stigning på 36 procent i antallet af passagerer sammenlignet med samme kvartal sidste år.
- Vi er tilfredse med at se, at den generelle underliggende efterspørgsel på at rejse var sund i kvartalet på trods af den økonomiske usikkerhed for samfundet som helhed, siger topchef Anko van der Werff i en skriftlig kommentar til regnskabet.
Men alligevel lykkedes det ikke selskabet at tjene penge.
Det kriseramte flyselskab er for tiden i gang med en konkursbeskyttelsesproces i USA - en såkaldt chapter 11-proces.
Samtidig har selskabet gang i en plan om at spare ved navn SAS Forward. På begge områder noterer Anko van der Werff sig, at der har været fremskridt i de seneste kvartaler.
Selskabet forventer et underskud i hele 2023-regnskabet. Men i 2024 forventer SAS et overskud blandt andet på baggrund af sparetiltagene.
Aktieanalysechef og luftfartsanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen ser visse tendenser til, at selskabet måske er på vej i bedring - blandt andet i omkostnings- og passagertallene.
Men overordnet går det stadig skidt for SAS, mener han.
- Det er svage tal. SAS har fået markant flere passagerer set i forhold til samme kvartal sidste år, men indtjeningen står i det store hele i stampe, siger Jacob Pedersen.
- Det er, fordi alle de indsatser, man laver i øjeblikket, foregår under overfladen. Det giver først en positiv indtjeningseffekt i 2024, 2025 og særdeleshed 2026. I den forstand går SAS glip af den indtjeningsfest, som ser ud til at komme i industrien over de næste to kvartaler.
En anden usikkerhedsfaktor ramte i øvrigt selskabet for nylig.
Her kom det nemlig frem, at EU-retten har underkendt EU-Kommissionens godkendelse af milliardstøtte fra den svenske og danske stat til flyselskabet i 2020.
SAS forventer dog ikke umiddelbare konsekvenser af kendelsen og ser sammen med staterne på "mulige veje frem".
/ritzau/