Regeringen holder fast i fravalgsordning for reklamer

20. NOV 2023 • 15:15ERHVERV/POLITIK

Den nuværende "Nej-tak"-ordning for reklamer fastholdes fremfor at indføre en ny "Ja-tak"-ordning.

Regeringen har på baggrund af en afsluttet undersøgelse besluttet at fastholde den nuværende fravalgsordning for husstandsomdelte reklamer.

Det oplyser Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser, at særligt detailhandlen kan blive hårdt ramt af en ny tilvalgsordning, mens der er en risiko for, at ordningen, hvor forbrugerne aktivt skal sige ja tak til reklamer, ikke vil blive godkendt i EU.

Ifølge erhvervsminister Morten Bødskov (S) er den nuværende "Nej-tak"-ordning med til at støtte op om gode indkøbsmuligheder i landdistrikterne.

- For den giver mindre butikker muligheden for at forblive synlige og komme ud med deres tilbud til lokalmiljøet, siger han til Ritzau.

Regeringen har desuden valgt at fastholde den nuværende ordning, da de forventede miljømæssige fordele ved en "Ja-tak"-ordning ikke opvejer ulemperne, lyder det.

Klimagevinsten ved mindre papiraffald vil desuden blive mindre over tid som følge af digitalisering af annoncemarkedet, hedder det i pressemeddelelsen.

- Det er rigtigt nok, at der vil være en klimaeffekt, men det er også rigtigt nok, at den vil være minimal. Over for det står hensynet til, at vi har et lokalt demokrati, der skal leve, siger Morten Bødskov.

- Vi har et lokalsamfund, som har og skal have muligheder for at annoncere for lokalbutikker i alle dele af landet.

Mads Reinholdt, direktør i Forbrugerrådet Tænk, skriver i et opslag på det sociale medie X, at det er "skuffende og uambitiøst", at regeringen holder fast i "Nej-tak"-ordningen.

En "Ja-tak"-ordning "ville give forbrugerne magt over egen postkasse og være godt for miljøet", tilføjer han.

Dansk Erhverv bakker omvendt op om regeringens beslutning, fordi "reklamer fortsat er et uundværligt redskab".

- Det giver ganske enkelt ikke mening, at man politisk vil forhindre virksomhederne i at benytte en effektiv markedsføringskanal, som samtidig møder et behov hos en stor del af forbrugerne, siger Stine Sjølund Blok, chefkonsulent i Dansk Erhverv, i en skriftlig kommentar.

Halvdelen af alle danske husstande er tilmeldt "Nej-tak"-ordningen, som erhvervsministeren kalder for en succes.

- Der er rigtig mange, der får deres tilbud ad andre veje, men der er også andre, der har behov for det. Og det skal vi have respekt for, siger Morten Bødskov.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU