Minister vil have fokus på piger for at løfte deres matematiske niveau
Især pigerne halter efter i matematik, viser undersøgelse, og det går ikke, mener Mattias Tesfaye.
Nu er det pigernes tur.Der skal fremover gøres mere for at løfte pigernes faglige niveau i matematik i folkeskolen.
Det mener børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), efter at den såkaldte Timss-undersøgelse for 2023 blev offentliggjort tidligere onsdag.
Undersøgelsen tester hvert fjerde år niveauet i matematik og naturfag blandt 4.-klasseelever i hele verden.
Undersøgelsen viser, at danske elevers faglige niveau i matematik generelt er stagneret, men også at drengene er stukket af fra pigerne i matematik.
- Vi kan se i undersøgelsen, at pigernes selvtillid i matematik er alt for lav. Det tyder på, at der er piger, som går rundt og tror, at det med plus og minus er noget, som drengene er bedre til, siger Tesfaye.
Ministeren er ked af, når han tit hører, at matematikfaget ikke er så populært blandt eleverne i 4. klasse. Det er mere idræt og musik, der hitter, lyder det fra Tesfaye.
Der har fra politisk side i mange år været fokus på at hjælpe drengene i folkeskolen. Men nu skal fokus rettes mere mod pigerne, mener ministeren.
- Den politiske fokus på drengene i mange år, som har været relevant, ser ud til at give pote i matematik i hvert fald.
- Nu er opgaven så at få rettet opmærksomheden i en anden retning, fordi der sidder piger i klasseværelserne, især i de mindste klasser, som alt for tidligt får overbevist sig selv om, at matematik ikke er noget for dem, og hvor skolen ikke er i stand til, ikke er gode nok til, at få dem hjulpet, siger ministeren.
Ifølge Tesfaye er der ikke noget, som tilsiger, at piger skulle have sværere ved matematik end drenge.
Han håber på, at den nye folkelov, som blev forhandlet på plads tidligere i år, og gælder fra sommeren 2025 - altså i det næste skoleår - kommer til at hjælpe.
Med folkeskoleloven skal de ti procent af eleverne, der har det sværest i dansk og matematik, have en mere intensiv hjælp end i dag.
- I den forbindelse bliver det vigtigt ikke kun at tænke på drengene, siger Tesfaye.
Den matematiske faglighed bliver i Timss-undersøgelsen målt i point. Forskellen på danske drenge og piger er øget fra omkring 6 point til 15 point.
Det svarer ifølge Rune Müller Kristensen, der er en af forfatterne bag rapporten og lektor ved DPU ved Aarhus Universitet, til et sted mellem et kvart og et halvt års skolegang, som pigerne i gennemsnit er bagud i forhold til drengene i matematik allerede i 4. klasse.
/ritzau/