Messerschmidts tydelige person tilskrives stor rolle i DF-fremgang
Dansk Folkepartis fremgang i meningsmålingerne skyldes særligt partiformandens tydelighed, siger forsker.
Dansk Folkeparti fortsætter med at storme frem i meningsmålingerne, og det kan i høj grad tilskrives en synlig og tydelig partiformand.Vælgerne er i historisk høj grad fokuseret på personligheder i politik, og det nyder partiet nu godt af.
Det vurderer valgforsker Kasper Møller Hansen fra Københavns Universitet.
- Morten Messerschmidt er kommet i topform, siger han.
Dansk Folkeparti fik ved folketingsvalget i 2022 et meget ringe valg, der kun bød på 2,6 procent af stemmerne.
Partiet hang fast i dyndet i en periode, men i de seneste måneder har partiet været i stor fremgang. Mandag gav en meningsmåling fra Voxmeter Dansk Folkeparti 8,9 procent af stemmerne. En måned tidligere lød opbakningen på 7,8 procent fra samme institut.
Den nye tendens med en stor personfiksering i dansk politik blev tydeliggjort ved valget i 2022.
Aldrig nogensinde tidligere har partilederne fået så mange personlige stemmer, og aldrig har vi set så mange medieomtaler af partiledere frem for partier, påpeger Kasper Møller Hansen.
Noget tyder på, at Dansk Folkeparti har læst den tendens og fokuseret indsatsen omkring Morten Messerschmidt.
I et opslag på det sociale medie LinkedIn har Dansk Folkepartis kommunikationschef, Asger Juhl, delt en del af partiets opskrift.
Her fremhæver han Morten Messerschmidts person som sit første punkt.
- Morten Messerschmidt i centrum. Politik er i stigende grad personbåret, og derfor valgte vi at prioritere formanden i højere grad end tidligere, skriver han.
Dertil kommer, at Dansk Folkeparti har valgt at fokusere på ”færre emner, gentaget igen og igen. Fokus giver gennemslagskraft”, som Asger Juhl skriver på LinkedIn.
Taktikken virker, vurderer Kasper Møller Hansen. Særligt fordi tiden har hjulpet med at vaske eftermælet fra Meld og Feld-skandalen om misbrug af EU-midler væk igen.
- Lige nu har Morten Messerschmidt vind i sejlene, og det kommer meget fra hans stærke retorik og synlighed på sociale medier og i de etablerede medier
På de sociale medier har brugerne oftere kunnet støde på Morten Messerschmidt i den seneste tid.
En opgørelse lavet af firmaet politiskannoncering.dk for TV 2 viser, at partiformanden er den blandt både politikere og partier, der har brugt suverænt flest penge på annoncering på Facebook i september.
Der er købt 193 annoncer for 432.451 kroner i den måned. Til sammenligning har nummer to på listen, partiet Socialdemokratiet, brugt 178.398 kroner på 98 annoncer.
/ritzau/