Irma-pigen er gået fra lukningsoffer til vækstmotor hos Coop
Omsætningen på Irma-produkter ender i år højere end i 2022, hvor 68 Irma-butikker fortsat var åbne.
Dagligvarekoncernen Coops Irma-produkter vil i 2025 generere en omsætning på mere end en halv milliard kroner.Det viser koncernens regnskabstal, som Politiken har set.
Dermed er Coops omsætning på produkterne mere end i hele 2023 og 2024. Det betyder samtidig, at Coop i år omsætter mere på Irma-produkterne, end man gjorde i 2022, hvor 68 Irma-butikker fortsat var åbne.
Det var tilbage i 2023, at Coop meldte ud, at man havde besluttet at lukke Irma-butikkerne.
Begrundelsen lød, at der ikke længere var et marked for Irma som selvstændig kæde, og at kunderne i stedet ønskede et større udvalg af discountvarer.
Lukningen førte i øvrigt til protester fra flere kunder.
Coop forsøgte i første omgang at sælge kæden. Uden held.
I stedet valgte dagligvarekoncernen at placere de velkendte blåternede kaffeposer og andre Irma-produkter på hylderne i SuperBrugsen, Kvickly og discountkæden 365, der er en række af koncernens andre supermarkedskæder.
Nicolai Bargholz, der er direktør for Coops varemærker, siger til Politiken, at koncernen ikke havde forventet en udvikling i den skala, som regnskabstallene nu viser.
- Som vi ser det, handler denne her fremgang om, at vi netop kan sprede Irma-varerne ud over alle vores 900 butikker, fordi vi ikke har Irma-butikkerne mere.
- Man kan sige det på den måde, at Irma-butikkerne begrænsede vores muligheder for at bruge et så stærkt varemærke i det brede butiksnet, siger direktøren.
Dengang Irma fortsat eksisterede som kæde, var butikkerne primært placeret i hovedstadsområdet. Nu er varerne blevet udbredt til stort set hele landet.
Omkring 65 procent af omsætningen fra Irma-produkter er i år hentet på Sjælland, mens 28 procent er hentet i Jylland og syv procent på Fyn, skriver Politiken.
/ritzau/
