Forsikringsbranche affejer kritik: Markedet er velfungerende

1. APR 2025 • 09:55ERHVERV/POLITIK

Analyse påpeger mangelfuld konkurrence for skadesforsikringer, men brancheorganisation afviser kritikken.

Det er ikke rigtigt, at konkurrencen på markedet for skadesforsikringer er mangelfuld.

Sådan lyder det fra F&P, brancheforeningen for forsikring og pension, i kølvandet på en analyse fra Konkurrencerådet, der sår tvivl om konkurrencen.

Forsikringsmarkedet i Danmark er "velfungerende og mangfoldigt", fastslår brancheforeningen.

- Jeg tror heller ikke, at man kan udpege nogen branche, som selv tager større ansvar for konkurrencen, siger F&P's direktør, Kent Damsgaard, i en pressemeddelelse.

Den nye analyse viser, at en kunde, der har haft det samme forsikringsselskab i mindst ti år, i gennemsnit betaler 425 kroner mere om året for sin bilforsikring, når man sammenligner med en ny kunde. For husforsikring er beløbet 443 kroner.

- To ens husstande betaler ofte ret forskellige beløb for deres forsikringer - alene fordi den ene har været kunde i flere år, siger Konkurrencerådets formand, Christian Schultz, i en pressemeddelelse.

Ifølge brancheforeningen for forsikring og pension kan borgere kvit og frit sammenligne forsikringer og finde den bedste dækning til prisen.

Derfor "undrer F&P sig over", at analysen giver indikationer på, at konkurrencen ikke er velfungerende.

- Der er ikke noget i styrelsens rapport, der kan bære en konklusion om, at konkurrencen ikke er god nok, siger Kent Damsgaard.

- Når styrelsen alligevel når frem til den konklusion, er det fordi de i deres fortolkning af analyserne har truffet en række valg, der entydigt stiller konkurrencesituationen i branchen i et negativt lys.

På baggrund af analysen har Konkurrencerådet igangsat en offentlig høring med henblik på at indlede en markedsefterforskning.

Her skal det undersøges, om forsikringsselskabernes prisadfærd er så skadelig for konkurrencen, at der kan gribes ind.

Årsagen til prisforskellen i analysen er ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at forsikringsselskaber hvert år regulerer priserne for de eksisterende kunder ud fra et indeks, som er vokset mere end forbrugerprisindekset.

Det står beskrevet i kundens aftale, hvordan prisen reguleres, og selskaberne behøver derfor ikke at varsle kunderne, inden de sætter prisen op.

Ifølge analysen får langt de fleste forsikringskunder noget ud af at forhandle prisen på deres forsikringer.

80 procent af de kunder, som har forhandlet prisen, har fået en lavere pris. Samtidig har 86 procent af de kunder, der har skiftet selskab, fået en billigere forsikring, end de tidligere havde.

Alligevel viser analysen, at størstedelen af kunderne ikke har indhentet nye forsikringstilbud eller skiftet selskab de seneste to år.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT