Booking.com: Vi forstår fuldt ud frustrationen

27. SEP 2023 • 20:29ERHVERV/POLITIK

Danske udlejere har penge i klemme hos Booking.com, som erkender, at et lille antal betalinger er forsinket.

De forsinkede betalinger til danske kunder på Booking.com skyldes uforudsete tekniske problemer. Og platformen beklager den ulejlighed, det har været for de danske kunder.

Sådan lyder det i en udtalelse fra Booking.coms fungerende landechef Christina Jacobsen til erhvervsminister Morten Bødskov. Han har til flere medier erklæret sig forarget over selskabets opførsel.

Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv har delt udtalelsen med Ritzau.

- Vi beklager dybfølt forsinkelsen og den betydelige ulejlighed, det har udgjort for de berørte partnere, skriver Booking.com.

De seneste uger har der været en række historier fremme i medierne om danske udlejere, der har penge i klemme hos bookingportalen. Hertil har det lydt, at overnatningsstederne ikke har kunnet komme i kontakt med portalen omkring problemerne.

Til DR har Booking.com tidligere henvist til uventede tekniske problemer som årsag, og i udtalelsen uddyber landechefen, at der er tale om et teknisk arbejde med Booking.coms betalingssystemer, som skulle gennemføres i juli, men som har medført problemer.

- Vi har arbejdet hårdt for at gøre dette vigtige arbejde færdigt indenfor den korte tidsramme, vi fik stillet, skriver Christina Jacobsen i udtalelsen.

Hun uddyber, at Booking.com i juli genoptog udbetalingerne til "størstedelen" af sine kunder. Men for et "overordnet set lille antal" er udbetalingerne blevet forsinket som følge af uforudsete tekniske problemer.

Knap 200 overnatningssteder har henvendt sig til Dansk Erhverv om manglende betaling fra platformen.

- Desværre var Danmark et af de påvirkede markeder, skriver landechefen.

Landechefen oplyser, at alle kunder i juni fik besked om det forestående arbejde med betalingssystemerne, hvor det blandt andet blev forklaret, at det kunne komme til at påvirke betalingerne.

Landechefen kommenterer ikke på kundernes kritik af manglende kommunikation i månederne efter.

Brancheforeningen Horesta henvendte sig til Booking.com mandag med trussel om et sagsanlæg, hvis ikke pengene dukkede op senest i dag.

- Vi forstår fuldt ud frustrationen for de partnere, der stadig venter. Vi forventer, at alle udeståender betalinger for Danmark vil blive ordnet denne uge, skriver Christina Jacobsen.

Booking.com har til DR afvist at stille op til interview. Det har heller ikke været muligt for Ritzau at få et interview med selskabet.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU