Det samme skal tusindvis af elever landet over i anledning af årets Engineering Day, hvor børnene med egne hænder og hoveder skal udvikle praktiske løsninger på konkrete udfordringer.
Før eleverne kan begynde at designe, er de nødt til sammen at fundere over, hvordan vores synsfelt er bygget op, udvikle idéer og lave små undersøgelser, konstruere og teste - alt i alt en designproces inspireret af naturvidenskabelige arbejdsmetoder.
– Eleverne oplever her, at de ikke bare reproducerer en færdig løsning. De gennemløber en hel proces fra første idé til færdig prototype, og det er vel at mærke deres egen idé. En sådan designproces er en øjenåbner for mange elever. Pludselig kan de se de muligheder, naturfaglig viden rummer, siger projektleder for Engineering Day, Nina Ahnstrøm i pressemeddelelsen.
Materialerne, eleverne skal bruge til deres prototype, er helt enkle; Det vigtigste redskab er et spejl. Hertil kommer piberensere, bølgepap og malertape. Slutresultatet er måske en brille med påsatte spejle i hver side eller et stativ med spejle, der kan sættes på skuldrene.