Ugeavis og dagblad samles i et

NYHED | 31. MAJ 2022 • 13:00
Af:
Redaktionen
NYHED
31. MAJ 2022 • 13:00

Økonomien er løbet fra Ugeavisen Bornholm og omdeling af reklamer. Derfor stopper Tidende uddelingen af gratis nyheder på print 6. juli og samler læserne i Bornholms stærkeste selvstændige medie, Bornholms Tidende.

Ugeavisen Bornholm er en underskudsgivende forretning. Bornholms Tidende er med 26.000 ugentlige læsere øens største selvstændige medie, der kæmper for at skabe og udvikle fællesskabet om Bornholm. Med sammenlægningen af ugeavis og dagblad undgår Tidende at konkurrere med sig selv og sikrer avisen økonomisk i en tid, hvor techgiganter og public service-medier giver øget konkurrence om både indhold, læsere og annoncer.

– Med ét stærkt medie for alle på Bornholm vil vi fokusere vores kræfter og skabe mere værdi for både læsere og annoncører. Den værdi er vigtig for vores fremtid, siger chefredaktør Kristoffer Gravgaard.

Tidende har i mange år udgivet ugeavisen Bornholm, en række magasiner og distribueret mange tons ugentlige reklametryksager. I dag er de underskudsforretninger.

1. juni stopper Bornholms Tidende derfor distributionen af over 460 tons årlige reklametryksager for FK Distribution. 7. juli stopper Tidende yderligere distribution af Ugeavisen Bornholm som gratis avis og fusionerer den med Tidende.

Det betyder konkret, at Tidende har opsagt en kommerciel journalist, sparer et grafisk årsværk ved naturlig afgang og tilbyder de op mod 40 voksenbude nye morgenavisruter, da den ødækkende distribution indstilles, og Tidende samtidig udkommer som morgenavis. De cirka 40 ungbude bliver ikke tilbudt nyt job. Sammenlægningen giver Tidende en markant millionbesparelse.

– Det er sørgeligt, at vi må sammenlægge ugeavisen og indstille ødistributionen. Det berører mange læsere, annoncører og medarbejdere. Men vi kan ikke sætte penge til på at udgive ugeavisen selvstændigt. Derfor er vi nødt til at handle nu. Den rettidige omhu giver os heldigvis mulighed for at hjælpe både læsere og annoncører ind i Bornholms Tidende langt bedre, end hvis vi venter, siger chefredaktør Kristoffer Gravgaard.

Annonceomsætning i ugeavisen er faldet igennem de senere år, og tryk- og distributionsudgifterne er steget. Det har desværre gjort forretningen urentabel. Samtidig læses Bornholms Tidende af langt over halvdelen af alle voksne på Bornholm enten på print eller net. De to forhold gør, at det ikke længere giver mening at konkurrere med sig selv om læsere og annoncer.

Ugeavisen Bornholm udkommer frem til 6. juli i et oplag på 20.400 eksemplarer og har ifølge Gallup 16.000 ugentlige læsere. Bornholms Tidende når med sine over 6.000 betalende medlemmer 26.000 ugentlige læsere ifølge Gallup. På den baggrund har Bornholms Tidende besluttet at slå Ugeavisen Bornholm sammen med Bornholms Tidende og fremover udkomme både digitalt og på print under navnet Bornholms Tidende.

Med sammenlægningen forventer avisen at kunne sikre økonomien og hæve værdien for både læsere og annoncører. Store dele af det indhold, man tidligere har kunnet læse i ugeavisen, vil fremover være tilgængeligt gratis for alle på Tidende.dk.