Natur Bornholm: Går efter wauw-effekt for 30 mio. kroner

Natur Bornholm: Går efter wauw-effekt for 30 mio. kroner
Direktør Kim Kock-Hansen opgave er blandt andet at løfte besøgstallet fra de nuværende omkring 50.000 årlige besøgende til 60.000 eller mere. Foto: Mathies Hvid Toft
NYHED | ABONNENT | 13. SEP 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
13. SEP 2023 • 05:30

En stor bid af Natur Bornholms udstillingsareal skal efter planen opdateres og ombygges. Det skal være med til at løfte besøgsoplevelse og give flere besøgende, fortæller direktøren.

Går alt efter planen, står der inden for få år en tiptop nutidsudstilling og oplevelsesrum klar hos Natur Bornholm. Det svarer til, at lige under 50 procent af museets udstillingsareal skal nytænkes.

Det fortæller Kim Kock-Hansen, der startede som direktør i Natur Bornholm i december sidste år.

– Vi håber på, at vi kan lave en ny nutidsudstilling og et oplevelsesrum, der også har den wauw-effekt, som resten af vores udstilling har. Særligt vores nutidsudstilling bærer lidt præg af, at den kvalitetsmæssig ikke er helt på niveau med resten af vores udstilling, forklarer han.

Samtidig fik rummet en vandskade for flere år siden, der med Kim Kock-Hansens egne ord gør, at det otte meter høje rum ikke bliver udnyttet optimalt i dag.

I samme ombæring skal oplevelsesrummet opdateres. De to sektioner af udstillingen skal nemlig spille bedre sammen med den første del af Natur Bornholm, hvor man bevæger sig gennem Bornholms naturhistorie.

– Grundtanken er, at vi efter istiden vil fokusere på havet med vores østersøakvarie, der skal sættes bedre i scene. Så vil vi slå ned på kysten – herunder klippekysten, på sprækkedale, skov og skovbund, kulturlandskab, natur i byerne og fugle, siger Kim Kock-Hansen.

Lige nu består nutidsudstillingen mest af informative beskrivelser og mange fotoelementer, men her skal der skabes miniuniverser, der i højere grad appellerer til sanserne ligesom den første tredjedel af Natur Bornholms udstilling.

Kim Kock-Hansen nævner, at man allerede nu ser på, at man skal kunne tage en flyvetur med fuglene ved hjælp af virtual reality.

Skal gøre HC Andersen kunsten efter

Missionen er nemlig at involvere de besøgende på flere niveauer. En egenskab, som Kim Kock-Hansen allerede mener, at Natur Bornholm gør rigtig godt både på udstillingsplan og via museets ansatte.

– Selvom flere af vores udstillingselementer er 23 år gamle, oplever vi førstegangsbesøgende, der tror, at vi er et relativt nyt museum. Det er fordi, at vores udstilling er bygget så meget op efter børnefamilier og om at skabe et samspil mellem voksne og børn, siger Kim Kock-Hansen og fortsætter:

– At vi kan fortælle historierne på flere niveauer. Ligesom et godt H.C. Andersen-eventyr vil vi gerne give noget dybere information til de voksne og mere underholdende til børnene, så alle får noget ud af at komme hos os.

Planerne har været flere år undervejs

Selvom Kim Kock Hansen står i spidsen for planerne, er de sat i værk før han tiltrådte som direktør. Museet har arbejdet i tre år på at koge ned, hvad der er vigtigt at fortælle, og hvordan det skal gøres.

Nu er opgaven at få udarbejdet et prospekt, som kan være med til at tiltrække investeringer fra relevante fonde. Det er nemlig en markant millioninvestering, som NaturBornholm håber at få realiseret.

– Vi er ikke helt på omgangshøjde med prisen, men det er formentligt et sted mellem 30 og 40 millioner kroner. Så det er en stor omgang, vi søsætter, fortæller Kim Kock-Hansen.

Planen var oprindelig, at den nye udstilling skulle stå klar i 2025 til museets 25-års jubilæum, men de planer er blevet en smule forsinket på grund af coronapandemiens indtog.

– Vi er i gang med at lave en aftale med et arkitektfirma, der skal hjælpe med at lave et prospekt, som vi kan gå til fondene med. Det skal være færdigt til foråret. Derefter skal vi bruge et til to år på at rejse pengene. Derfra vil etableringen formentligt tage et år, så i 2026 skal vi i hvert fald have det hele færdigt og klar til besøgende.

Skal give flere besøgende

Netop de besøgende er hele humlen i øvelsen. For målet er soleklart: Der skal flere folk forbi Natur Bornholm.

Helt konkret er en af Kim Kock-Hansen opgaver at løfte besøgstallet fra de nuværende omkring 50.000 årlige besøgende til 60.000 eller mere i de kommende år.

Her er de nye udstillinger en af de helt store nøgler, lyder det. Samtidig peger Kim Kock-Hansen på, at der også er en forpligtelse i at sørge for at holde museet tidssvarende.

– Det, vi gerne vil, er jo at sende folk ud med en lyst til at tage ud i naturen, men naturen og kulturlandskabet er ikke det samme i dag, som det var for 23 år siden, da vi blev bygget. Så vi har også en forpligtelse til at følge med tiden på den måde, siger han.