For mig giver det ikke mening, at kommunalt skatteyderfinansierede tilskud ender som et overskud i en privat forening, skriver Jan Jørgensen. Arkivfoto: Kristian Maegaard Nielsen
Af: Jan Jørgensen kommentator
To projekter i 2027 kræver nye penge - fra Folkemødet.
Kommunalbestyrelsen skal bruge nogle penge i 2027 på kulturområdet. Der er to konkrete begivenheder i sigte, og de 23 medlemmer kan ikke bare lade som om, det er gratis – for det er det ikke.
Borgmesteren har inviteret kongeparret til Rønnes jubilæum i maj.
Dams Gård skal løbes i gang som et væsentligt kulturhus i Rønne.
Ingen af de to ting er gratis. Begge dele er vigtige.
Selvom begge dele foregår i Rønne, så er det en kendsgerning, at hvis det går godt i Rønne, går det også godt for Bornholm. Det samme kan man sige om Nexø, men dette indlæg handler om to ting i Rønne.
Lad os give jubilæet og Dams Gård et samlet budget på 500.000 kr. Det er et godt, rundt tal, som er stort nok til at give mening – ikke nødvendigvis ligeligt fordelt.
Det var en kendsgerning i valgkampen sidste år, og det er en kendsgerning her i 2026: Hvis man skal bruge penge, så skal man finde nogle penge. Den regel vil jeg også overholde.
Her er løsningen.
Penge fra hvor?
Nedsæt tilskuddet til Folkemødet.
De får godt en million kroner i tilskud i 2026. Fortæl Folkemødet allerede nu, at de kan forvente det halve i 2027.
Vi kender ikke Folkemødets regnskab for 2025 endnu, så derfor må jeg nødvendigvis tage udgangspunkt i regnskabet for 2024. Her var der et overskud på 900.000 kr. og en egenkapital på 3,8 millioner kroner. Det er ikke en rig forening, men ved udgangen af 2024 havde man faktisk den egenkapital, som en tidligere direktør sagde var nødvendig for en fornuftig drift. Det mål er altså nået.
Samtidig er det min opfattelse, at kommunale tilskudskroner ikke skal anvendes til at skabe et overskud i en ret lukket forening. For mig giver det ikke mening, at kommunalt skatteyderfinansierede tilskud ender som et overskud i en privat forening.
Nu kunne nogen så sige, at det samme også gælder tilskuddet til Wonderfestiwall. Der er bare to afgørende forskelle. Tilskuddet er kun 40.000 kr., og – hvad der i denne sammenhæng er afgørende – overskuddet uddeles til foreninger på Bornholm.
Indsigelser
Kommunalbestyrelsen nedsatte Folkemødets tilskud med 70.000 kr. på budgettet for 2026. Det betød, at der kom et langt brev med indsigelser fra Folkemødet.
Derfor ved vi allerede nu noget om, hvordan deres argumentation mod en nedskæring vil være. Argumentationen fremhæver især, at Folkemødet via indtægter til samfundet i øvrigt skaber værdier. Hertil kan man ret kynisk sige, at så længe Folkemødet eksisterer, så vil de indtægter til andre komme uanset kommunalt tilskud.
En ny vision
I stedet for at have fokus på det burde Folkemødet fokusere på at lave en ny vision for, hvor mødet egentlig skal hen.
Det giver ikke mening, at man har som succeskriterium, at antallet af arrangementer vokser. Se blot efter i de små telte, hvad det egentlig betyder. Der sad arrangører, som havde lagt stor energi i deres arrangement, og så kom der otte gæster.
Læs for eksempel Grænseforeningens kritik af præcis det samme, hvilket fik dem til nu at lave deres eget folkemøde i Sønderjylland. Endnu et folkemøde som supplement til dem, der allerede finder sted i Hirtshals, Esbjerg, Hadsund, Frederiksberg og Nykøbing Falster.
Det er kernen af Folkemødets problem, og det skal løses.
Det kan ikke løses med det kommunale tilskud, uanset om det har den ene eller anden størrelse.
Det kan kun løses, hvis Folkemødet kigger indad og udad – og derefter kommer ud og fortæller os andre, hvor de er på vej hen.
Fast kommentator
Jan Jørgensen er ny, fast kommentator på Tidende. Han har et indgående kendskab til det bornholmske samfund efter at have boet her i 30 år. Han er uddannet journalist og er tidligere mangeårig direktør for TV 2 Bornholm.