Velfærden før den grønne omstilling

Velfærden før den grønne omstilling
Store grønne infrastrukturprojekter er en statslig opgave - ikke en kommunal opgave, mener Michael Hendriksen, kandidat til kommunalvalget for Danmarksdemokraterne. Arkivfoto: Berit Hvassum
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 3. november 2025 • 19:00
Af:
Michael Hendriksen
kandidat til kommunalvalget for Danmarksdemokraterne
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 3. november 2025 • 19:00

Det bør kommunen gøre!

Tiden er kommet til, at vi sætter den nære velfærd såsom ældreplejen og vores skoler foran ambitionerne om at være så grøn en ø som overhovedet muligt. Dette har jeg længe ønsket mig, og nu ser det ud til at jeg ikke er den eneste.

Er kommunen godt drevet?

I en artikel hos DR under overskriften ”Her er borgernes dom: Er kommunerne drevet godt?” viser en ny undersøgelse, at kun 28 procent af bornholmerne har været tilfreds med den måde, som kommunen har været drevet på i de seneste fire år. Hele 33 procent er utilfredse med måden, som kommunen har været drevet på, hvilket placerer Bornholm i den kedelige ende, når man kigger på landsgennemsnittet.

Grøn omstilling

I den seneste kommunalbestyrelsesperiode har den grønne omstilling fyldt rigtig meget. Alt for meget efter min mening og tilsyneladende også for mange andre.

Derfor mener jeg, at kommunen bør tage følgende skridt:

Vi skal prioritere kerneydelserne – Ældrepleje skal styrkes med tilstrækkeligt personale, ordentlige rammer og tilgængelighed. Skolerne skal sikres ressourcer til undervisning, ro og læring.

Vi skal justér visionerne for grøn omstilling – Grøn omstilling og store projektvisioner har sin plads, men kommunens primære opgave er at levere velfærd tæt på borgerne.

Store grønne infrastrukturprojekter er en statslig opgave - ikke en kommunal opgave.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT