Tradition eller fornyelse – eller begge dele?

Tradition eller fornyelse – eller begge dele?
Det er tid til en debat om bevaring eller nytænkning, mener Leif Olsen. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 14. februar 2025 • 05:30
Af:
Leif Olsen fra Tejn
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 14. februar 2025 • 05:30

Kongemindet, tivoli-tog i Gudhjem, siloer i Nexø og så videre. Det er tid til en debat om, hvad vi skal bevare, og hvad vi skal nytænke.

Skal Hammershus genopbygges?

Her vil 99 procent nok være enige om at sige ”nej” – også selvom et genopbygget Hammershus måske vil være en endnu større turistattraktion end ruinen.

Men hvad skal vi bevare, og hvad skal vi nytænke? Det er faktisk et ganske svært spørgsmål.

Vi bevarer ting – bygninger, landskaber, monumenter og så videre – for at huske, hvorfra vi kommer, men et turisterhverv – som er vigtigt for Bornholm – bygger jo blandt andet på attraktioner.

Hvad er balancen?

Eksempler

Stenbruddet i Ringebakkerne blev bevaret som et monument over stenværksindustrien på Bornholm. Samtidigt blev molen bevaret – selvom bestemmelserne faktisk sagde noget andet – som en attraktion for lystfiskeri, udsigt og oplevelse.

De bornholmske kystlandskaber er beskyttede på grund af udsigt og oplevelse, men samtidig er de meget attraktive for opførelse af fritidsboliger.

Granithavnene skal bevares – selvom vi ikke har råd til at gøre det ordentligt – men deres oprindelige funktion er forsvundet. Derfor bliver de nu præget af diverse turistvirksomheder, restauranter og så videre – men er det så egentligt de oprindelige havne?

Siloerne på Nexø Havn bliver revet ned til fordel for – måske – fritidsboliger og lignende. Siloerne bruges ikke længere, men de var jo et monument over et stadie i det bornholmske landbrugserhverv.

Da hotellet Helligdommen blev nedrevet for 35 år siden for at give plads til kunstmuseet, så var der protester – hotellet skulle bevares, selvom det ikke var særlig kønt. For et par år siden ville man bygge et nyt museum, og nu var det eksisterende museum – som heller ikke er særlig kønt – pludselig bevaringsværdigt.

Skal Kongemindet/Rytterknægten have en kopi af det gamle ståltårn eller skal en arkitektkonkurrence give et bud på en moderne version?

Jeg har selvfølgelig mine personlige holdninger til de forskellige eksempler, men de er jo primært følelsesbaserede; jeg kan ikke begrunde dem rationelt.

Tid til en debat?

Når vi fra 2026 forhåbentligt får en funktionsduelig kommunalbestyrelse, skulle vi bornholmere måske tage en debat om dette emne?

Hvad vil vi med de forskellige elementer?

Hvad vil vi bevare og hvorfor? Hvad vil vi forandre og udvikle, hvorfor og hvordan?

Det kan godt blive en ophedet debat, men netop derfor er den måske værd at tage som et princip og ikke knyttet an til enkeltprojekter.

Kommunalbestyrelsen skal så ’love’ at holde sig til resultatet – også selvom der kommer en smart projektmager med lovning om hurtig profit (min erfaring siger, at disse forventninger stort set aldrig går i opfyldelse).

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT