Svar på tiltale: Landbruget laver det, samfundet ønsker

Svar på tiltale: Landbruget laver det, samfundet ønsker
– Vi er helt med på, at nogen danskere ønsker, at vi reducerer vores husdyrhold, og det er vi ærgerlige over. Men repræsenterer de samfundet, som sådan? spørger Frederik Tolstrup. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 24. april 2023 • 05:30
Af:
Frederik Tolstrup
formand
Bornholms Landbrug
Fødevarer
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 24. april 2023 • 05:30

Fredag den 21. april bragte Tidende et indlæg af Niels Ebbesen, hvor han skriver om landbruget. Der er meget jeg kunne kommentere på, men jeg vil nøjes med at tage fat på to ting.

Det første udspringer af skribentens påstand: ”Der er tilsyneladende ingen erkendelse i landbruget af, at samfundet ønsker en mærkbar reduktion af dyreproduktion…”

Vi er helt med på, at nogen danskere ønsker, at vi reducerer vores husdyrhold, og det er vi ærgerlige over. Men repræsenterer de samfundet, som sådan? Jeg vil mene, at Folketinget nok er den institution, der bedst repræsenterer det danske samfund.

Mine kollegaer på Bornholm holder husdyr i overensstemmelse med dansk lov, som er vedtaget i Folketinget. Vores stalde er lovlige og underlagt myndighedernes tilsyn og kontrol. Hvis man bredt i det danske samfund ønsker noget andet, så må Folketinget ændre de regler, der sætter rammerne for vores fødevareproduktion. Dermed må vi antage, at det danske samfund generelt må være nogenlunde tilpas, med det landbrug vi har i dag. Ellers så tingene nok anderledes ud.

Det andet, jeg vil kommentere på, knytter sig til biogas, som Niels Ebbesen ikke synes, vi skal udvikle på Bornholm. Et stort flertal i Folketinget har for ganske kort tid siden vedtaget en biogasplan, hvor man ønsker at mangedoble produktionen af biogas. I det bornholmske landbrug tager vi pejling af det signal og arbejder på at øge vores biogasproduktion – det ville da være mærkeligt andet. Det er helt fair, at der er mange, der er imod en udvidelse af vores biogasanlæg. Den holdning er bare ikke i overensstemmelse med Folketingets store flertal. Jeg kan ikke se, at det danske samfund som sådan skulle være imod mere biogas, snarere tværtimod.

I det bornholmske landbrug laver vi energi og fødevarer inden for de rammer, samfundet sætter. Vi mætter munde verden over og vil gerne lave mere biogas. Det har vi opbakning til fra et flertal i Folketinget og, må vi formode, et flertal af danskerne.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT