En mulighed kunne være at gøre det muligt at udbetale skattefri honorarer som anerkendelse og incitament. Foto: Jesper Gynther
Af: Niklas Stenbye folketingskandidat for Venstre Bornholm
De frivillige holder vores samfund sammen.
Forleden stod jeg i en hal med en badmintonketcher i hånden og sved på panden, klar til at smashe min bedste ven ud af banen. Det var skide sjovt – men det slog mig også, hvor meget mere end sport, at der er på spil.
Foreningslivet er ikke bare motion. Det er fællesskab, trivsel og sammenhængskraft. Og det er noget, vi på Bornholm er særligt gode til.
Forskningen bakker det op: Mennesker, der er en del af foreningslivet, er i gennemsnit sundere, gladere og mere tilfredse med deres liv. De har stærkere sociale relationer og føler sig mindre ensomme. Det gælder både børn, unge, voksne og ældre.
Alligevel gør vi det alt for svært at være en del af – og drive – det frivillige foreningsliv. Det er én af de vigtigste grunde til, at jeg stiller op til Folketinget i 2026: For at kæmpe kampen for vores fællesskaber. For vores frivillige. Og for det Bornholmske lokalsamfund, vi er stolte af.
Vi skal belønne de frivillige, der tager en ekstra tørn. Uden dem kan vores idrætsforeninger, spejdergrupper, fodboldklubber, håndboldklubber og andre fællesskaber ikke fungere.
En mulighed kunne være at gøre det muligt at udbetale skattefri honorarer som anerkendelse og incitament. Det handler ikke om løn – det handler om respekt og støtte.
Ting, vi skal se på
Vi skal også bygge stærkere broer mellem skolerne og foreningerne.
Alt for ofte eksisterer de i hver deres silo, selvom de arbejder med de samme børn og unge. Et tættere samarbejde – hvor skolerne aktivt samarbejder med og henviser til lokale foreninger – kan gøre en kæmpe forskel for trivsel og fællesskab.
Og så skal vi se på økonomien.
For mange familier er det en reel økonomisk belastning at sende deres barn til fodbold, gymnastik eller badminton. Det bør vi aflaste – for eksempel gennem fradrag for kontingenter eller fripas-ordninger. Alle skal have mulighed for at være en del af fællesskabet, uanset indkomst. Det er en investering i os selv og hinanden, som jeg er villig til at tage.
Bornholm
På Bornholm har vi en stærk tradition for fællesskab og frivillighed. Men den tradition holder ikke sig selv i live. Vi skal konstant arbejde for at understøtte foreningslivet – politisk, økonomisk og kulturelt.
Det er en af de helt konkrete grunde til, at jeg stiller op til Folketinget i 2026:
Jeg vil kæmpe for vores frivillige foreningsliv – for alle de fællesskaber, der binder vores lokalsamfund sammen.