Nutidens og fremtidens sundhedsvæsen

Nutidens og fremtidens sundhedsvæsen
Debatredaktøren har bedt Leila Linden om at reflektere lidt over sin tid i Regionsrådet og hendes forventninger til fremtiden i den nye storregion. Foto: Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | 22. MAR • 05:30
Af:
Leila Linden
KOMMENTAR | DEBAT | 22. MAR • 05:30

Tanker om nutid og fremtid i Region Hovedstaden- og om den kommende kæmperegion Østdanmark.

Nedbringelse af ventetider, rekruttering og fastholdelse af medarbejdere har længe fyldt meget i det politiske arbejde og gør det fortsat.

Ved siden af det fylder hele debatten om fremtidens sundhedsvæsen og sundhedsreformen også rigtig meget.

Vi kan heldigvis se, at ventetiderne på udredning og behandling falder.

Vi overholder de maksimale tider for kræftbehandling for mere end 99 procent af patienterne.

Vi ansætter igen medarbejdere, sygeplejerskerne er ved at vende tilbage – og patienttilfredsheden er stigende.

Ventetider på niveau med før covid

Efter covid og sygeplejerskestrejken var der ophobet tusinder af udskudte behandlinger - frygteligt for mennesker, der fik sat liv og hverdag på pause, fordi deres behandling blev udskudt.

Derfor har vi sat mange, mange kræfter og penge ind på at nedbringe ventelister og ”normalisere” vores sundhedsvæsen.

Det har betydet masser af overarbejde på hospitalerne, men også nye måder at gøre tingene på - for eksempel mere behandling uden indlæggelse. Og så er der også sendt mange behandlinger til privathospitaler.

Ved årets udgang kunne vi se, at regionen er meget tæt på at have ventetider nede på niveau med før corona.

Det er virkelig godt klaret af vores ledere og medarbejdere!

Mange nye medarbejdere

Da vi startede valgperioden, så foreslog vi at nedsætte et udvalg, der skulle arbejde med rekruttering og fastholdelse af medarbejdere, fordi vi kunne se, at vi manglede personale på en række områder - især sygeplejersker og jordemødre.

Mange tiltag er gjort, og med udgangen af året kunne vi gøre status og se, at udviklingen er vendt:

311 flere sygeplejersker, 272 flere læger, 88 flere jordemødre og 25 flere radiografer sammenlignet med 2022.

Kort sagt: Vi ansætter flere, færre siger op, og medarbejdernes tilfredshed er stigende.

Det glæder mig SÅ meget, at der er mere personale til at give patienterne den behandling, omsorg og pleje, som de skal have.

Sundhedsreform – og ny megaregion

Sidst på året kom så den længe ventede sundhedsreform, som skal skabe mere lighed i sundhed, for eksempel bedre adgang til egen læge.

Reformen er meget ambitiøs, den er meget omfattende!

Det er stadig min opfattelse, at den medfører en skævvridning af Danmark. Halvdelen af Danmarks befolkning skal være i én region med 47 folkevalgte regionsrådsmedlemmer - resten af Danmark fortsætter i tre regioner, som har i alt 87 folkevalgte regionspolitikere.

Det er også demokratisk skævt, synes jeg.

En kæmpeopgave

Nå, men videre....Her i Øst er det jo så, at Region Sjælland og Region Hovedstaden skal fusioneres til en ny kæmpe - Region Østdanmark.

Det bliver en kæmpeopgave, og jeg vil arbejde kraftigt for, at patienterne ikke tabes i flytninger og omorganiseringer.

- At fokus ikke fjernes fra patienter, borgere og pårørende.

- At vi ikke taber højde og mister kvalitet, som der - efter min erfaring i hospitalsvæsenet - altid er en fare for i store, omfattende struktur- og organisationsændringer.

Både medarbejdere og ledere kan føle sig utrygge, og det kan smitte af på de patienter/borgere/pårørende, som de er på arbejde for at hjælpe, servicere, pleje og have omsorg for.

Det vil jeg have et stærkt fokus på og arbejde for, at det ikke sker.

Vi i det siddende Regionsråd får forlænget den nuværende valgperiode med et år, så det nyvalgte regionsråd i hele 2026 bliver et "Forberedelsesudvalg" - og vi i det gamle regionsråd skal tage et år ekstra som regionsråd med ansvar for driften af regionen.

Dette vil for Bornholm som altid ske i et tæt, godt, solidt og fortroligt samarbejde mellem Venstres Carsten Scheibye og mig til gavn for vores sundhedsvæsen og vores hospital.

Bornholm SKAL repræsenteres!

Jeg er rigtig glad for, at Laila Kildesgaard har sagt ja til at stille op for os i Socialdemokratiet til det nye regionsråd i Region Østdanmark og dermed til at afløse mig, da jeg jo ikke genopstiller (når perioden er slut, så vil jeg altså på pension!)

Bornholm SKAL repræsenteres i den kommende kæmperegion - det er simpelthen SÅ vigtigt, hvis Bornholm ikke bare skal blive en lille og fjern brik i en kæmpestor region.

Der er mange opstillede på hele Sjælland, Møn, Lolland, Falster og i hele Hovedstadsområdet - der er mange om buddet...

Alene i for eksempel Næstved Kommune bor der dobbelt så mange mennesker som på hele Bornholm!

Her på øen skal vi alle af huse til valget i november og stemme personligt, man vælges KUN ind via sine personlige stemmer.

Jeg er rigtig glad for, at Laila Kildesgaard har sagt ja til at stille op for os i Socialdemokratiet til det nye regionsråd i Region Østdanmark og dermed til at afløse mig, da jeg jo ikke genopstiller (når perioden er slut, så vil jeg altså på pension!)

Leila Linden, Regionsrådsmedlem (s)

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT