Mit råd til studenterne
I dette synspunkt giver en erfaren student råd til årets kommende studenter.
I disse dage er det fyrre år siden jeg blev student.
Verden og mit eget liv har forandret sig meget siden. Jeg har oplevet glæder og sorger; nederlag og sejre; kærlighed og had. Igennem det hele har jeg samlet erfaringer som jeg gerne vil dele med dette års studenter i form af nogle få råd som måske kan hjælpe dem igennem de næste fyrre år.
Rejs ud
Bornholm er et dejligt sted, og de fleste af jer har sikkert haft det meste af jeres opvækst her, men nu er det tid at komme væk.
Som ung skal man ud i verden. I gamle dage kaldte man det dannelsesrejse, og det er faktisk det, der er formålet. Kom ud og se noget andet, se hvordan andre mennesker lever, mød dem i deres miljø og lær af dem og deres erfaringer på godt og ondt. Det kan være på interrail igennem Europa, det kan være i kibbutz i Israel, som backpacker i Sydøstasien eller noget helt fjerde. Det vigtige er at få nye indtryk.
Følg jeres generations vej
Min generation kom lige efter hippierne og vi var vant til langhårede lærere i skolen med alternative pædagogikker.
Det var nok derfor, at vi ville noget andet og mange på min alder gik ind i yuppiekulturen som et modsvar. Pointen er imidlertid ikke, at én idé er bedre end en anden, men at hver generation gør det på sin måde, som et produkt af deres tid og opvækst. Derfor er det vigtigste at I finder jeres udtryk. Gør det på jeres måde.
Lige meget hvad I gør, vil I trække på smilebåndet når I bliver ældre, men sådan er livet. Ungdommens entusiasme og energi kan være svær for ældre generationer, men giv den endelig fuld gas mens I er unge.
Lås jer ikke fast på én vej
I gamle dage var ens livsbane næsten låst fast, når man havde taget de første skridt ind på arbejdsmarkedet.
Sådan er det heldigvis ikke i dag. Man kan sagtens have flere karrierer i løbet af et liv. Selv har jeg blandt andet været fabriksarbejder, kunsthandler, vandreprædikant, kommunalbestyrelsesmedlem og ekstern lektor i komparativ politik - blot for at næve et par stykker. Min pointe er, at vi lever i en tid, hvor det er muligt at udvikle sig og få nye interesser og inspirationer. Vær derfor ikke bange for at afprøve forskellige muligheder; de leder ofte til uventede resultater
Bæredygtighed
Min generation tænkte stort set ikke på bæredygtighed, da vi var unge.
Derfor afleverer vi en klode til jer, der er mere udfordret end den nogensinde før har været. I bærer alle tidligere generationers handlinger på jeres skuldre, men også summen af alle tidligere generationers innovation. Jeg håber I vil bruge det på en måde, der gør I kan give en bedre klode videre til næste generation, når den tid kommer.Fortryd det man gør og ikke det man ikke gør
I de sidste dage af 1989 blev jeg tilbudt at tage med til Rumænien på en rejse gennem det netop åbnede Østeuropa.
Vi skulle levere nødhjælp til indbyggerne i Rumænien, hvor der stadig blev skudt i gaderne. Det ville have været en fantastisk oplevelse, men jeg afslog for jeg var ikke skikker på, jeg kunne få fri fra arbejde.
Det var efter den historie, at jeg begyndte at leve efter princippet om, jeg hellere ville fortryde noget jeg havde gjort, end noget jeg ikke havde gjort.
Vær ikke bange for at tage en chance, når den byder sig til. Måske kommer den aldrig igen og der er tid nok til at tænke over det bagefter.
Nyd livet
Jeg hører meget om bekymringer og angst i jeres generation.
Jeg kan sagtens forstå det pres mange af jer føler I er under, men jeg kan love jer, at det der synes utroligt vigtigt i dag som regel ikke betyder noget, når det ses i et lidt længere perspektiv. Brug derfor tiden på at skabe minder med familie og gode venner, kort sagt nyd livet.
Tillykke med huen.

NYT JOB
MEST LÆSTE

Synsrân
Et godt bornholmsk ord for horisont.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration