SYNSPUNKT / DEBAT / Torsdag 27. november 2025 • 15:30

Min mand har været forredt for en viskel på laks

Min mand har været forredt for en viskel på laks
Tegning: Jørn Villumsen

Med AI – står det mon for Arbitrær Identifikation? – kan vi få svært ved at kommunikere, og det er i hvert fald helt givet, at man skal være særdeles årvågen, hvis man entrerer med denne teknologiernes forpost.

– Torben Nødstakon, hallo?

Altså, det kunne jeg da strengt taget godt have sagt, da jeg tog telefonen den dag.

Jeg kunne strengt taget også have ringet op til en person og identificeret mig således:

– Goddag, det det er Torben Østergaard fra Brøndholmstidende.

Måske kunne jeg endda have kaldt nærværende avis for "Bornholmskiden" og redaktionschefen for Tommy Kors.

En dag kunne jeg måske have interviewet en person, som fortalte, at hun var opvokset i Milskeby nr. 8, og at hun havde tilbragt sin skoletid i Østerlarskrigsskolen, og som barn ofte oplevede sin far spille i Rastpakhus.

En anden dag kunne jeg ringe op til en person, der præsenterede sig således:

– Cliveen Kvassensø, det er Anette Vestskovrup.

Hun ville fortælle, at hun bor i en lejlighed i Skaden, og jeg ville spørge ind til livet på Græsse Sø.

Senere ville hun fortæller mig, at "det første man skal have i sin præsident er en halvårsstilling".

Hvilket da er godt at vide.

I det hele taget er det godt at vide ét og andet og ikke mindst holde et vågent øje med et af de relativt nye redskaber, som journalister benytter sig af nu til dags, nemlig hjemmesider, som kan foretage transskriberingsarbejdet efter et interview.

Altså: Journalisten har talt med en kilde og optaget samtalen, og nu bliver det så tid til at forsøge at få en artikel ud af anstrengelserne. Guderne skal vide, at det for ikke længe siden kunne føles som et bjerg af Sisyfos-dimensioner, man skulle over, når man havde været ude at tale med en interviewperson i måske flere timer.

Hovedparten eller det hele skal jo i den situation transskriberes, altså omdannes fra tale til skrift for at få styr på interviewet, hvilket kan være et ganske langstrakt og koncentreret arbejde, som godt kan gøre én en lille smule svimmel. Taste-taste-taste …

Men i dag!

Man smider simpelthen optagelsen ind i et transskriberingsprogram, som man abonnerer på, og vupti, det bliver udskrevet hurtigere, end man kan nå at brygge en god kop kaffe.

Eller snarere: En tilnærmet version af interviewet bliver udskrevet, idet AI bliver aktiveret – og viser sig at være noget nær halvdøv.

Det turde fremgå af de herover citerede sætninger, som jeg har taget fra nogle af de transskriberinger, jeg på det seneste har fået foretaget maskinelt.

Andetsteds her på siderne kan man finde den komplette ordforklaring til nogle af transskriptionsprogrammets frembringelser.

D.A.N.K.

Dette program er også skyld i følgende, da jeg havde talt med en person om Tejn Havnehuse, som kulturministeren ikke så godt kan lide, idet personen, jeg talte med – ifølge transskriberingsprogrammet – fortalte mig, at ministerens holdning simpelthen skyldes, "at Linde D. A. N. K. har rent rundt dernede og fortalt, at det var Grimmehus", og hun tilføjede:

– Det vil jeg helst ikke lige sige noget grønt om i hvert fald.

Næ, det er da okay, ligesom det vel også er okay, hvis jeg præsenterer mig som: "Det er Torben Østergaard på Nåns Tidende".

Eller at en kilde tager telefonen og siger:

– Goddag, jeg sidder to uger i dag.

Og senere slår fast, at:

– Det er bare forøget valgårdstræk.

Samt:

– Man kan lægge en kasse op hos staten, hos indlæsningsministeren.

Eller hvad med:

– Det er lidt amortetøj for hende, Thomas, for en krigsk spørgsmål.

I en helt anden verden, end den vi kender, kunne dette muligvis have været et ganske udmærket spørgsmål fra min side:

– Jeg kan se, at det er under Skotterbanet. Hvad med Tillerus?

Ganske som interviewpersonens konstatering:

– Det er en blanding af fransk pop og afrikansk rysme. På nogle af stakken i hvert fald.

I den forbindelse var det da ganske fornuftigt af mig at stille dette uddybende spørgsmål:

– Er det i det regi, Unas Godter Band, eller hvad?

En person betroede mig, at "min mand har været forredt for en viskel på laks", hvilket ærligt talt lyder til at være ret alvorligt.

Jeg ringede til en tøjforretning på Store Torv i Rønne og blev mødt af dette svar:

– Du har ringet til Din Tøjmand, Marianne Nalle.

Hos Års Stalerøgeri, som også kan kaldes Rådstal Røgeri og Bistro, blev jeg gjort bekendt med, at:

– Forårsgods kører de bronze hen over formiddagen.

En dag har jeg ringet op og præsenteret mig:

– Råben Østergaard.

Hvortil svaret lød:

– Ræd Torben!

Og jeg fortsatte:

– Råben Holmstidende.

Jeg har skam også ringet til en, der præsenterede sig således i telefonen:

– Simon, Christian Sødevare.

Østdokgaard

Men for nu at være fair over for transskriberingsprogrammerne kan man selvfølgelig også bare tage sig lidt sammen og arbejde på at tale t-y-d-e-l-i-g-t og at a-r-t-i-k-u-l-e-r-e ordene, og nogle gange lykkes det mig da i det mindste at sige avisens navn, så det er tilnærmelsesvist til at forestå for det stakkels AI-program som i eksempelvis denne sætning:

– Det er Torben Østdokgaard fra Bornholm Tidende.

Der mangler jo kun et "s" på Bornholm!

Snart efter gik det dog i et opkald rigtig godt med eget navn, men knap så godt med arbejdspladsens:

– Goddag, Torben Østergaard på en håndstidende.

Det skete i øvrigt, da jeg var faldet over et indlæg fra en Maja Nielsen om blæksboliger, hvilket jeg forklarede interviewpersonen, som jeg kontaktede, og som ikke mente, at byen kunne undvære sine flæksboligejere.

Her til slut tager jeg risikoen for at folk vil sige, at ham der Torben Nødstakon er en værre pralerøv.

Men sandt er det, at mit transskriberingsprogram den 12. oktober noterede, at jeg ringede til en person og præsenterede mig således:

– Det er Torben Østergaard fra Bornholms Tidende.

Lige dér oplevede jeg AI som Akkurat Indsigt.

Men allerede senere samme dag blev det til:

– Ja, goddag. Det er Torbjørn Østergaard …

Og snart var det:

– Torben Østergaards journalist på Bornhoffstidene.

Eller bare:

– Det er Torbjørn Stokholm.

Jeg tror, vi stopper her, og hvorfor ikke gøre det, som en af mine kilder ifølge AI på et tidspunkt afsluttede en samtale med mig:

– Hej Tom.

Ordforklaringer

Herunder følger de fejlbehæftede sætninger samt de korrekte gengivelser af, hvad der rent faktisk er blevet sagt, hvilket står klart efter nøje gennemlytning af de forskellige interview:

• Torben Nødstakon: Torben Østergaard.

• Brøndholmstidende: Bornholms Tidende.

• Bornholmskiden: Bornholms Tidende.

• Tommy Kors: Tommy Kaas.

• Milskeby nr. 8: Melsted By nr. 8.

• Østerlarskrigsskolen: Østerlars Friskole.

• Rastpakhus: Raschs Pakhuz.

• Cliveen Kvassensø: Klinikken Christiansø.

• Anette Vestskovrup: Anette West Skaarup.

• Skaden: Gaden.

• Græsse Sø: Christiansø.

• Det første man skal have i sin præsident er en halvårsstilling: Det første man skal have som praktiserende læge er en halvårsstilling.

• Linde D. A. N. K. har rent rundt dernede og fortalt, at det var Grimmehus: Hende der Ane Cortzen har rendt rundt dernede og fortalt, at det er grimme huse.

• Det vil jeg helst ikke lige sige noget grønt om: Det vil jeg helst ikke lige sige noget grimt om.

• Nåns Tidende: Bornholms Tidende.

• Jeg sidder to uger i dag: Jeg sidder i toget som sagt.

• Det er bare forøget valgårdstræk: Det bar forrige valg jo også præg af.

• Man kan lægge en kasse op hos staten, hos indlæsningsministeren: Man kan lirke en kasse op hos staten, hos indenrigsministeren.

• Det er lidt amortetøj for hende, Thomas, for en krigsk spørgsmål: Det er nærmest synd for hende Thomas, at hun får nogle kritiske spørgsmål.

• Jeg kan se, at det er under Skotterbanet. Hvad med Tillerus?: Jeg kan se, det er Una Skott & Band, hvad med Télé Rouge?

• Det er en blanding af fransk pop og afrikansk rysme. På nogle af stakken i hvert fald: Det er en blanding af fransk pop og afrikansk rytme. På nogle af sangene i hvert fald.

• Er det i det regi, Unas Godter Band, eller hvad?: Er det i det regi, Una Skott & Band eller hvad?

• Min mand har været forredt for en viskel på laks: Min mand er blevet opereret for en diskusprolaps.

• Du har ringet til Din Tøjmand, Marianne Nalle: Du har ringet til Din Tøjmand Jan & Nalle.

• Års Stalerøgeri og Rådstal Røgeri og Bistro: Aarsdale Røgeri & Bistro.

• Forårsgods kører de bronze hen over formiddagen: Frokost, der kører de brunch hen over formiddagen.

• Råben Østergaard: Torben Østergaard.

• Ræd Torben: Goddag Torben.

• Råben Holmstidende: Bornholms Tidende.

• Simon, Christian Sødevare: Simon, Christiansøfarten.

• Torben Østdokgaard fra Bornholm Tidende: Torben Østergaard fra Bornholms Tidende.

• En håndstidende: Bornholms Tidende.

• Et indlæg fra en Maja Nielsen om blæksboliger: Et indlæg fra en Maja Nielsen om flexboliger.

• Flæksboligejere: Flexboligejere.

• Torben Nødstakon: Torben Østergaard.

• Torbjørn: Torben.

• Bornhoffstidene: Bornholms Tidende.

• Torbjørn Stokholm: Torben Østergaard.

• Tom: Torben.

Følg debatten på facebook!

FÅ ABONNEMENT