Jeg er virkelig ved at være træt af Donald Trump, og den uigennemskuelige sværm af beskyldninger, had, trusler, der konstant strømmer fra ham selv og hans digitale medie, skriver Flygare. Arkivfoto: Jesper Gynther
Det er tid til klargøring og oprydning - og snart den store forårsrengøring.
Sådan har jeg det med politik. Vi skal snart til valg, og det betyder, at det er tid til at få ryddet op og gjort klart, så vi kan starte på en frisk.
Vi har haft en regering over midten, der har sikret Danmark et særdeles godt udgangspunkt for holdbare løsninger. Regeringen er lykkedes med at skabe en økonomi, der er stærk, og det er gjort med en sikker og fast kurs under ledelse af Mette Frederiksen, hvis lige jeg har svært ved at se i noget andet parti.
Vi har gennem de sidste tre år med denne regering haft en klar politik og en ufortrøden støtte til Ukraine, hvis soldater og befolkning utrætteligt forsvarer Europas grænse mod Rusland.
Derfor skal vi være opmærksomme på, hvordan partierne i folketinget vil agere i forhold til Ukraine. Det skylder hvert enkelt parti selv at svare på - det er min holdning, at hvis vi lader Rusland og Putin annektere territorier i en angrebskrig, så vil han gøre det igen. For Ukraine og verden er det kommende forår helt afgørende - lad os hjælpe alt vi kan, så Ukraine snart kan få fred og varme.
Vi skal bruge dig
Jeg mener, at vi har skabt noget ret unikt i Danmark, der er værd at kæmpe for og bevare.
For at bevare det Danmark, jeg elsker, skal vi styrke vores politiske demokrati, hvilket betyder, at jeg på det kraftigste må anbefale alle at give vores demokrati et tiltrængt medlemskab. Da over 90 procent af alle danskere ikke er aktive i et politisk parti, så begynder vores nuværende demokratiske model ikke at hænge sammen.
Vi mangler hænder til at udvikle politik og afvikling af valg i Danmark. Vi mangler også input og hjælp til at gøre vores politik mere relevant og nærværende.
Det ville have god indflydelse på den førte politik at have flere repræsentanter bredt for hele befolkningen repræsenteret i de enkelte partier... så skal vi blive bedre til at lytte til vores medlemmer. Det vil vi gerne blive bedre til i mit parti.
Farver
Alt er ikke sort og hvidt, men jeg er træt af orange!
Jeg er virkelig ved at være træt af Donald Trump, og den uigennemskuelige sværm af beskyldninger, had, trusler, der konstant strømmer fra ham selv og hans digitale medie, “Truth Social", hvor han uredigeret selv styrer sin kommunikation, som villigt bliver viderebragt af alverdens presse. Man ville ønske, der var en voksen til stede, da det ikke er sandsynligt i kredsen omkring Trump, så i pressen.
Hvorfor ikke bruge den lejlighed til at takke af, velvidende at vi nu med alt tydelighed har fået påvist, at man kun kan have sin selvstændige mening og vilje, hvis man er villig til at kæmpe for den.
Hvem vi er
Vi har nu indset, at vi skal rette ryggen og være klar til at definere, hvem vi er i Kongeriget Danmark, og hvor vores grænser går - i mere end én forstand.
Det har været meget vigtigt med sammenholdet i EU, der gennem stærke bånd har været med til at skabe en fælles front mod Trumps pres. Jeg er glad for, at vi er medlem af et EU, der - når det kommer til ydre konflikter - har vist sig som en virkelig god alliance til at stå sammen, og bygge et stærkere EU.
Mon der stadig er nogen der mener, at vi skal ud af Den Europæiske Union?
Forsvar
Nu skal vi til at styrke vores forsvar, og det skal vi gøre klogt ved at sikre, at vi udvikler vores generelle tekniske kompetencer og genskabe en del af vores fysiske produktionsfaciliteter, efter at vi i en lang periode har outsourcet.
Det er vigtigt for vores økonomiske uafhængighed og sikkerhed, at vi er i stand til at producere samfundskritiske komponenter, hvis der opstår katastrofer eller kriser i verden.
Vi skal ikke kun være en nation, der står stærkt militært, men også i stand til at producere de ressourcer, som vi har brug for.
Innovation og bæredygtighed skal være i centrum for vores fremtidige udvikling. Vi skal investere i grøn teknologi og skabe arbejdspladser, der både støtter vores økonomi og beskytter vores miljø.
Håb for fremtiden
Vi tager et vigtigt skridt med Energiø Bornholm, og vi følger op på den beslutning, så vi får skabt udvikling som PtX og andre nye stærke bud på hvordan vi kommer klimaforandringer til livs.
Det er vigtigt, at vi holder fast. Det er vores bedste håb om en bæredygtig fremtid. Danmark har altid været en nation, der har taget ansvar, og det skal vi fortsætte med. Vi skal ikke lade os overmande af frygt, men i stedet bruge den som en drivkraft til forandring. Vi skal ikke være bange for andre kulturer, men være stærke nok i troen på vores egen kultur.
Et stærkere demokrati - sammen
At invitere flere mennesker ind i den politiske debat og give dem en stemme er ikke kun en opfordring, men en nødvendighed.
Det er nu, at vi skal tage skridtet og sikre, at vores demokrati er repræsentativt for hele befolkningen. Når vi står sammen, så er vi stærkere. Det er vigtigt, at vi lytter til hinanden og tager hinandens bekymringer alvorligt.
Kun på den måde kan vi skabe politik, der ikke kun er for de få, men for alle.
Vi står ved en korsvej, hvor vi kan vælge at lade de store og stærke diktere vores vej og fremtid, eller kæmpe for det Danmark, som vi med ihærdighed og dansk stædighed har skabt gennem de sidste 11-1200 år.
Jeg vælger at kæmpe. Jeg vælger at tro på, at vi kan gøre en forskel, når vi arbejder sammen. Så lad os tage ansvar, involvere os i vores demokrati, og sammen bygge en fremtid, som vi kan være stolte af.
Foråret er ikke kun en tid for oprydning – det er en tid for fornyelse og muligheder.