Håndteringen af skrald kan blive mere fornuftig

Håndteringen af skrald kan blive mere fornuftig
Ifølge Lars Michael Tjellesen er det op til Bofa at løse eventuelle problemer med skraldemændenes arbejdsforhold i stedet for at pålægge borgerne ekstra udgifter. Arkivfoto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | ABONNENT | 19. SEP 2022 • 05:30
Af:
Lars Michael Tjellesen
Godthåbsvej 32
Østermarie
LÆSERBREV | ABONNENT
19. SEP 2022 • 05:30

Bofa bør finde teknologiske løsninger til skraldemændene i stedet for at pålægge borgerne ekstra omkostninger, mener Lars Michael Tjellesen i Østermarie.


Er der overhovedet den nødvendige, juridisk holdbare understøttelse af dette tiltag, hvor Arbejdstilsynet, og her på Bornholm Bofa, pludselig trækker nye regler ned over hovedet på borgerne?

Mange har klaget over denne tilsidesættelse af borgernes rettigheder, men i denne meget alvorlige sag nytter almindelige klager intet. Der skal mere til. Der skal simpelthen kræves at få 100 procent klarhed over det juridiske. Er der overhovedet dækning for den slags, og hvem skal betale? For omkostningerne kan blive store.

Der er tale om typisk skrivebordsarbejde, hvor teori er det, man arbejder ud fra. Men som altid er virkeligheden en ganske anden. Forfærdeligt at bruge så megen tid på noget, som i høj grad er helt uden for skiven.

Den teknologiske tid har åbenbart stået helt stille i skraldemandens materiel. Det er klart, at meget kan gøres bedre, og at håndteringen kan blive mere fornuftig for både skraldemændene og borgerne, men i første omgang må det være sådan, at man følger udviklingen og får bedre materiel, som kan opfylde de ønsker, man har.

Det er ikke lige nu, at borgerne skal have ekstra udgifter, og slet ikke hvis omkostningerne burde afholdes af leverandøren. Bofa må og skal følge med tiden, det er løsningen. Som tiden er nu, drejer det sig om at være meget fornuftig med hensyn til økonomien, og den slags skrivebordsteorier bør straks tilbagekaldes.