"Der er noget større end mig", uddyber dagens skribent i "Inden Søndag".
Der er mange kriser i verden, klimakrisen som viser sig konkret i ekstreme vejrforhold, som også rammer os her i trygge Danmark. Krigskriser og frygten for at Ukraine-Rusland krigen eskalerer og involverer også os. Foruden en række andre kriser, så det er ikke uden grund at der tales om oprustning, både materielt og åndeligt.
Når jeg kigger ud over Nexø, Bornholm og Danmark, så ser jeg en sammenhæng mellem to aktuelle debatter, det ene er åndelig oprustning, som første gang blev omtalt af Mette Frederiksen. Den anden handler om Folkekirkens faldende dåbs og medlemstal.
Men hvad betyder det at opruste sig åndeligt? Det er stadig åbent for fortolkning. Oprustning betyder at forberede sig på modstand, kamp og kriser. Derfor står spørgsmålet, hvordan kan vi forberede os åndeligt set på modstand, kamp og kriser? Det kan vi kun, hvis det åndelige får lov at spille ind i vores liv.
Oprustning er at forberede sig - også åndeligt
For hvis Gud ikke får lov at spille en rolle i vores liv, så gør det ingen forskel.
Åndelig oprustning er netop at begynde at forberede sig på kriserne ved at lade Gud få lov at bære mere i vores liv, og ved at vi begynder at lade ham komme til. For hvad kan holde, hvis ikke Gud kan?
Det samme gælder, når vi taler om de faldende dåbstal i Folkekirken.
Som præst er det ærgerligt at se, men jeg tror at tallene først og fremmest er et symptom på, at Gud spiller en mindre og mindre rolle i manges liv. Hvis Gud ikke giver dåben indhold, så bliver den kun tradition.
Jesus siger, og vi citerer det i dåbsritualet: ”Mig er givet al magt i himlen og på jorden”. Hvis det er sandt, giver det mening at døbe – og at opruste åndeligt. Hvis det ikke er sandt, er dåben blot et overgangsritual. Det kan have sin plads, men det mister sin kraft.
Det grundlæggende i debatten
Derfor må både debatten om åndelig oprustning og bekymringen for kirkens medlemstal begynde med det afgørende spørgsmål: Har Jesus al magt i himlen og på jorden? Det må vi drøfte og forholde os til, det må vi undersøge og lade beviserne tale.
Den britiske advokat Sir Lionel Luckhoo konkluderer efter at have undersøgt det: “Beviserne for Jesu opstandelse er så overvældende, at de tvinger til at acceptere den som et bevist faktum.”
Derfor begynder åndelig oprustning med spørgsmålet: Hvad holder når vi ikke længere gør. Hvad kan bære, når vi ikke har kræfterne?
For kriserne er en del af verden.
Jeg skal ikke bære
Men jeg er overbevist om, at jo mere vi lader Jesu ord tale ind i vores liv, jo mere får vi lov at mærke, det er ikke mig der skal bære, men Gud.
Så er vi i fuld gang med åndelig oprustning, for det er noget større end mig, der bærer. Vi er i fuld gang med betydningen af dåben, for der lader vi Gud bære vores barn i en verden fuld af udfordringer.
Når Gud bærer, så er det ikke bare oprustning, det er fred midt i uroen, det er et sted at hvile, det er en sikker havn i stormen.
"Inden Søndag" er Tidendes serie, hvor øens præster på skift har mulighed for at skrive en klumme Skribenterne står helt frit i valg af emne og udtryksform