SYNSPUNKT / DEBAT / Mandag 24. november 2025 • 19:00

Forhold dig til virkeligheden, Torben Westh Jensen

Forhold dig til virkeligheden, Torben Westh Jensen
Ingen argumenter for ændrer hans holdning, skriver Claus Larsen-Jensen. Foto: Frida Flinch

Energiøen er ikke et bornholmsk projekt!

Torben Westh Jensen kommenterer min svarartikel til Henrik Espersen. Torben er med i Borgerforeningen mod Energiøen og har hele tiden været imod. Ingen argumenter for ændrer hans holdning. Jeg appellerer blot til, at han forholder sig til virkeligheden.

Energiøen er ikke et bornholmsk projekt. Det er et statsligt infrastrukturprojekt på lige fod med en bro, motorvej, jernbanestrækning, lufthavn, havn og så videre - og behandles på samme måde. Kommunen skal alene tilvejebringe det nødvendige plangrundlag.

Torben skriver, at bornholmere har opsøgt Christiansborg om energiøen. Men det er jo ikke det afgørende i dette projekt. Energiøen ved/på Bornholm etableres af staten sammen med andre havvindmølleparker.

Regeringen har netop sendt to havvindmølleparker i Nordsøen ud for Ringkøbing Fjord og et i Kattegat ved Hesselø i udbud. Formålet er at frigøre Danmark fra fossile brændstoffer, mindske afhængigheden af energiimport, klima og sikre egen forsyning med grøn energi.

Der er også et element af sikkerhedspolitik. Det er samtidig en del af den samlede energistrategi i EU. Det er jo derfor, EU har givet 4,8 milliarder kroner i tilskud til energiøen.

Det stoppes ikke, fordi nogen på Bornholm er imod. Det kan man synes er urimeligt, men sådan er virkeligheden.

Bornholmsk interesse

At en del på Bornholm har været optaget af energiøen, skyldes interessen for, hvad der kan følge med af investeringer, virksomheder, arbejdskraft og befolkning, som kan vende den nedadgående spiral med fald i befolkning, alderssammensætning og stadig mindre skatteindtægter til at finansiere bornholmernes velfærd.

Energiøen er det, der ad åre kan betyde et skifte i Bornholms udviklingsmuligheder. Det er en ansvarlig kommunalbestyrelse og bornholmske virksomheder fokuseret på. Ingen af jer, eller de partier, der er imod, er fremkommet med et eneste alternativ til, hvad kan sikre denne udvikling på Bornholm.

Jeg er klar over, at DF i den overståede valgkamp, for at skaffe stemmer, har bildt bornholmerne ind, at stemte man på dem, så kunne de stoppe energiøen. Løgn fra ende til anden. I den nye kommunalbestyrelse er der 15 stemmer for, mod nuværende 13. Tilslutningen til energiøen er steget.

En folkeafstemning har ingen relevans, og hvis gennemført ingen indflydelse på statens beslutning.

Den sidste aftale

Og om lidt er den sidste aftale om energiøen på plads.

Jeg er enig med dig i, at der skal findes en kompensationsordning for naboerne - alternativt et tilbud om køb af folks huse til markedspris. At det, som jeg har argumenteret for længe, ikke er faldet på plads, skyldes, at Christiansborg først forhandler det, når aftalen er endeligt på plads.

Jeg tror, at vi har ens holdning til dette i forhold til de berørte mennesker og deres huse.

Virkeligheden er, at energiøen kommer.

Vi skal så på Bornholm sikre, at vi får mest ud af det til gavn for Bornholm.

Følg debatten på facebook!

FÅ ABONNEMENT