For nemt, Leila Lindén

SYNSPUNKT | ABONNENT | 26. APR 2022 • 10:29
Af:
Torben Kjær
fhv. regionsrådsmedlem
Frederiksværksgade 49
Hillerød
SYNSPUNKT | ABONNENT
26. APR 2022 • 10:29

Regionspraksis er et fremragende alternativ til PLO-læger, netop for at sikre kontinuitet og stabilitet for borgerne, mener Torben Kjær.

 

I artikel 23. april om min gode tidligere regionsrådskollega Leila Lindens sidste valgperiode svarede hun på avisens gode spørgsmål om praksisklinikken i Rønne, at det kører administrativt uden om det politiske og er bundet op på faste overenskomstaftaler. Det er ikke så simpelt, og regionsrådet havde mulighed for at bevare praksisklinikken for samtlige 3.600 borgere for en længere periode, hvis der havde været politisk vilje til det. Desværre var jeg sygemeldt, da beslutningen om at tvangsflytte 1.800 borgere til en lægepraksis i Allinge blev truffet, men beslutningen er Udvalget for forebyggelse og sammenhængs ansvar, også hvis man overlod det til administrationen.

Carsten Sheibye (V), der nævnes som "redningsmand" for kravet om satellitpraksis, har gennem hele valgperioden argumenteret imod praksisklinikken og for, at private skulle drive området. Konservative Folkeparti syntes, at det var en udmærket idé, hvis de resterende borgere skulle spredes ud til praksisklinikker på hele øen op til 30 kilometer væk. I tiden op til ansøgningen om at måtte forlænge praksisklinikken, var jeg i dialog med Leila Lindén og argumenterede for, at der skulle søges om forlængelse i op til seks år, som der lovmæssigt er mulighed for, men socialdemokraterne ønskede som øvrige partier kun at søge om to års forlængelse.

Praksisområdet er et politisk ansvar, hvor administrationen kun indstiller, så politikerne har suverænt ansvaret for, at 1.800 borgere blev tvangsflyttet til Allinge, og at resten af borgerne tilknyttet praksisklinikken må imødese en uvis fremtid. Mange gange har jeg også i debatindlæg argumenteret for, at ændre sundhedsloven, så regionerne kan oprette varige praksis i områder, hvor det er svært at tiltrække praktiserende læger som på Bornholm. Regionspraksis er et fremragende alternativ til PLO-læger, netop for at sikre kontinuitet og stabilitet for borgerne, men ingen andre partier har bakket op om dette.