Duer ikke - Væk

SYNSPUNKT | DEBAT | Fredag 14. juni 2024 • 19:00
Af:
Kasper Flygare
SYNSPUNKT | DEBAT | Fredag 14. juni 2024 • 19:00

Tidende har bedt de to folketingskandidater, Kasper Flygare (S) og Niklas Stenbye (V) om at kommentere i avisen. Her er Flygares første bidrag

Jeg står og ser ned i min trailer, hvor der blandt andet ligger en HP printer, en LG støvsuger samt et Ryobi batteri til min skruemaskine, fordi det ikke længere virker.

Jeg har hurtigt fundet dets afløser, en nyere og smartere version, og tankerne afledes fra liget af den gamle, fordi jeg med lethed kunne erstatte den.

Mens jeg fordeler min trailers indhold på Bofa, beskuer jeg en sidste gang de sørgelige rester, og jeg ikke kan undlade at undres over den korte levetid, især mine elektroniske produkter fik lov til at have - jeg nåede næsten ikke at lære dem ordentligt at kende.

Kvalitet og levetid

Vi er langsomt og ubevidst ved at acceptere, at innovation og udvikling er ensbetydende med en begrænset levetid på vores produkter, netop fordi de hele tiden bliver opgraderet og gjort bedre.

Tabet af et så komplekst produkt bliver altså glemt i den opgradering, som man får ved at købe nyt. Hvis vi vil ændre den tendens, kan vi som forbrugere ikke acceptere og stille os tilfredse med at smide en støvsuger på Bofa hvert andet år - blot fordi den alligevel var sløv i betrækket i dens sidste måneder og den nye har en lyddæmpende funktion.

I stedet skal vi hylde kvaliteten og respektere dygtighed, så vi fremmer virksomheder, der sætter en ære i at levere produkter, hvor levetid og kvalitet er et konkurrenceparameter.

Det vil være en gevinst for vores ressourceforbrug og ikke mindst vores pengepung - med det plus, at det også vil gavne vores kære jordklode.

Fejlkodning er ikke cirkulær

Hans Christian Holmstrand, der har over 40 års erfaring med bæredygtig udvikling, har følgende kommentar til danskernes smid-væk kultur:

”Ved at adressere “dur ikke, smid væk” samfundet, så adresserer man en samfundsmæssige “fejlkodning” der ikke inddrager den eksistentielle fordring til en bæredygtig økonomi, hvor sammenhængen mellem vores produktion og forbrug ikke bør være lineær som nu, men bør være cirkulær i fremtiden.”

Holmstrand kalder det en fejlkodning, og spørger du mig, så er det en fejlkodning, som vi nok skal se at få omprogrammeret, så vores planet kan følge med. Vi skal turde at tænke stort,

at skabe resultater, og vores dejlige ø, som har den helt rette størrelse, til at være et testsamfund, hvor nye tiltag kan apprøves med fordel for os, der afprøver nye gode teknologier.

Når vi har testet og fundet brugbare veje, så kan vi dele med Danmark, EU og hvem ved - måske resten af verden, der kan drage nytte at vores erfaringer. Vi kan være det EU kalder “New European Bauhaus”-samfund. Vi kan, hvis vi er visionære og modige, skabe bæredygtigt samarbejde, der reflekterer den kreativitet et ø-samfund som Bornholm har været nødt til at besidde for at klare os igennem i trange tider.

Globale virksomheders ansvar

Så fra det helt nære, er vi nødt til at se på det helt fjerne, de store virksomheder, der handler globalt, men ikke holdes til ansvar lokalt.

De er ikke vores naboer eller bekendte. De er ligeglade med os som mennesker, vi er bare forbrugere. For virksomheden er det ikke grådigt - de maksimerer blot deres profit. “Hvis nogen er villige til at betale, så er prisen vel rigtig” eller “det regulerer markedet”. Det virker ihvertfald ikke. Vi skal være mere kritiske, og det skal være lettere at gennemskue, hvem der står bag, hvad produkterne indeholder, og hvem der er ansvarlige hvis noget går galt.

Det nytter ikke at virksomheder skaber formuer, men løber fra ansvaret når regningen skal betales. Vi skal stille krav, og vi skal samarbejde globalt, så der ikke er gemmesteder.

Ændrede vaner

Det kommer til at kræve ændringer i vores nuværende vaner, men er det skidt? At vi skal tænke os om når vi handler?

Det mener jeg faktisk ikke, at det er. Jeg tror, at vi kan blive både gladere og rigere, hvis vi omgiver os med produkter der har kvalitet og måske ligefrem æstetik, i stedet for billige produkter med kort levetid.

Jeg er mere fokuseret på hvordan vi sikrer, at alle kan være med. Det kan let eksludere, hvis priserne - fordi det skal være holdbart og dansk design, når et niveau hvor kun de rige har råd til at være gode forbrugere. Her mener jeg, at genbrug og produkter med lang levetid er en væsentlig forudsætning for, at man kan sikre, at der er kvalitet til priser, hvor alle samfundslag kan være med.

Vi har historisk set været meget stolte af vores fagfolk. Det skal vi da blive ved med samtidigt med, at vi følger op med nye tiltag og bliver bedre til at genbruge i alle led, i hele vores samfund.

Lokale projekter viser vejen

Vi kan bruge erfaringer fra den virkelige verden, fx Lærlingenes hus i Tejn.

“Huset er et tydeligt eksempel på, hvordan fortidens stolte byggetraditioner kan indgå i et samspil med fremtidens krav til bæredygtighed, nulenergi og cirkularitet. Det fungerer i dag som 'inspirationshus', hvilket er et glimrende eksempel på, at når nogen tør gøre noget - selv om vi ikke kender løsningen - så lærer vi nyt og opdaterer vores viden, så vi kan fortsætte med at være stolte af vores fagfolk, og være de, som verden ser hen imod for at finde gode løsninger vi gerne vil dele med omverden.

Tilbage til traileren

Så lad os se på traileren igen for det er jo her vi skal rette op, ikke?

Vi skal blive bedre til at købe produkter, der ikke går i stykker efter design. Det betyder vi skal sørge for, at det bliver lettere og mere gennemskueligt når man handler, at se hvilke produkter, der har kvalitet og holdbarhed. Vi skal sikre, at vores produkter ikke bare bliver til affald, men bliver sorteret, og det, der kan genbruges, bliver repareret, og kommer tilbage på hylderne, gerne opdateret og til en pris der er til at betale.

Det skal være let at håndtere affaldet, så det, der er genbrug, kommer på genbrugsstationerne og bliver genbrugt. Det betyder der skal være penge i at reparere og opdatere, så der er virksomheder, der kan levere denne service, og samtidigt tjene til dagen og vejen.

I global sammenhæng tror jeg ikke, at vi som Danmark kan tvinge giganter som Kina, Rusland og USA eller Amazon, Tesla og Google til at makke ret. Derfor er et handlekraftigt EU en vigtig og afgørende brik for, at vi i Danmark kan få indflydelse og derigennem præge de store globale spillere.

FÅ ABONNEMENT