Debat: Biodiversitet er fint, men skal ikke ske på dyrenes bekostning

LÆSERBREV | ABONNENT | 24. JAN 2022 • 18:17
Af:
Torben Kaae
Chamottevej 10
Rønne
LÆSERBREV | ABONNENT
24. JAN 2022 • 18:17

Nu vil 'man' også have kronvildt og heste gående på et begrænset og indhegnet område, uden at det for alle dyrene livsnødvendige grundlag – græsning – er til stede.


Jeg takker for et efter min mening både indsigtsfuldt og forstandigt debatoplæg, begået af Barbara T. Andersen.

Der er blandt eliten alt for mange skrivebordsteokrater, der er dygtige til at få gode ideer, men for dårlige til konsekvensberegning.

Dette formår Barbara T. Andersen på en både sober og velskreven måde dygtigt at redegøre for – og tak for dette.

En ekstra sløjfe såfremt du på ny måtte føle dig 'kaldet' til tastaturet.

Om jeg husker ret, er det kun få år siden den europæiske bison bestand talte blot cirka 200 dyr. Ergo: bestanden er i fare for helt at uddø.

På Bornholm modtog vi så en omhyggelig udvalgt bestand, der skulle avles på, uden at øge risikoen for en indavl, der næppe ville bidrage positivt til artens fortsatte eksistens.

Så kom begrebet "rewilding" stærkt ind i billedet, og så var det lige pludseligt 'Naturens Lov' det gjaldt – ambivalensen ligefrem råber til himlen.

Og nu vil 'man' ifølge Barbara T. Andersen også have kronvildt og heste gående på et begrænset og indhegnet område, uden at det for alle dyrene livsnødvendige grundlag – græsning – er til stede.

Og jo flere dyr des mindre føde til hver – og i tilgift kommer så 'Naturens Lov' oveni: Ingen kosttilskud = underernæring – ingen læsteder = stress, sygdom og større dødelighed blandt dyrene etc. etc.

Meningen var vel bisonbestandens ikke bare overlevelse, men en øget reproduktion af den skrantende bestand, og ikke bestandens udslettelse.

Måtte Barbara T. Andersens debatoplæg blive videresendt til de relevante myndigheder.