Debat: At høste overskudsvarme vil være både grønnere og billigere

Debat: At høste overskudsvarme vil være både grønnere og billigere
I stedet for at holde fast i gamle uoverensstemmelser som ombygningen af blok 6 bør Bornholms Energi & Forsyning og RVV begrave stridsøksen og samarbejde til alles fordel, skriver Caroline Meyer White. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT | 27. JUL 2021 • 11:00
Af:
Caroline Meyer White
næstformand Bornholms Energi & Forsyning
spidskandidat for Alternativet ved kommunalvalget
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT
27. JUL 2021 • 11:00

Kære Heidi Burgedahl, enig. Det kræver omtanke og ansvarlighed at finde den bedste vej til grøn og billig energi. Derfor mit forslag om at udvise lidt tålmodighed. Om ganske kort tid vil potentialerne ved, at Bornholm, formentlig, bliver en energiø begynde at folde sig ud. Vent med at opføre et anlæg i Rønne i hast, før vi ved, om den bedste løsning kommer til os udefra.

Et varmepumpeanlæg til Rønne er en stor investering. Vi kalder varmepumper CO2-neutrale, fordi såfremt strømmen kommer fra vindmøller eller solceller, så udleder det ikke CO2 at drifte et varmepumpeanlæg. Men fremstilling af både varmepumper, solceller og vindmøller er desværre på ingen måde CO2-neutralt eller billigt. Spildvarmen, jeg taler om, kommer fra processen med at udligne spændingen fra produktionen af den store mængde strøm, energiøen vil producere, til anvendelse som primær energi – som el til elforbrug – og ikke som en sekundær energiform – varme.

Varmepumpeanlæg vil givet være en del af fremtidens fjernvarmeforsyning, men har vi mulighed for at høste overskudsvarme, vil det være både grønnere og billigere, også for fjernvarmekunder i Rønne.

Perspektiverne ved, at Bornholm bliver en energiø, er så nye og anderledes, end noget vi har stået i tidligere. Aktører udefra kommer til at påvirke vores ellers så isolerede samfund på helt nye måder. Mit ønske er, at fremfor at gentage historierne, som bidrager til, at gamle følelser blokerer for samarbejde, så lad os komme videre for at få det bedste resultat for Bornholm. Af de emner, som du vælger at drage frem, er der dog to justeringer, som må være uomtvistelige:

1: Salget af elnettet nedbringer ikke gælden med 200 millioner kroner men med 563 millioner kroner. Det betyder, at al risikobetonet gæld er væk, og det, der er tilbage, dækkes godt og vel ved almindelig drift. Det salg var netop en ansvarlig beslutning.

2: Til beretningen om ombygningen af Blok 6 hører, at man gik fra fossilt brændsel til biobrændsel. Vi er enige om, at biobrændsel skal nedtrappes til fordel for vedvarende energikilder. Men fremfor olie og diesel var flis at foretrække. Overgangen til flis betød køb af brændsel lokalt med flere arbejdspladser til følge, og at økonomien forblev i det bornholmske samfund fremfor at ryge til udenlandske olieproducenter.

Jeg ser, at der skal to til en tango. De konflikter, der har været mellem RVV og Bornholms Energi & Forsyning, kan ingen af parterne sige sig fri for at have bidraget til i tidens løb. Jeg ser, at RVV, lige som Bornholms Energi & Forsyning, overordnet er drevet godt af dygtige folk. Bornholms Energi & Forsyning er ikke en statisk organisation. Kritik, der kan have haft sin (delvise) berettigelse i fortiden, har det ikke dermed i nutiden.

Lad os begrave stridsøksen, forbrugerne har betalt nok for gamle uoverensstemmelser, og i stedet se fremad. Lad os samarbejde, til alles fordel.