Brevkassen: Hjælp! Mobilzombier væltede mig i rutebilen!
Af: Lars Holmsted
Erna savner etikette og pli hos mennesker.
Kære Brevkasse
Jeg er en lille rundrygget, gammel, hvidhåret og elskværdig dame fra Rønne.
Efter at have rumsteret med min affaldsbeholder i et par timer på de toppede brosten, tog jeg rutebilen til Svaneke.
Køretøjet var fuld af tjøvenhavnere og unge mennesker, og tænk engang, jeg kunne ikke få en siddeplads. Jeg har ellers opnået en fremskreden alder, hvor det naturligvis burde udløse et ledigt sæde uden diskussion. Rutebilen slingrede afsted, mens jeg forsøgte at holde balancen med stokken i den ene hånd. Pludselig bremsede vognen umotiveret, og jeg rutsjede gennem midtergangen, indtil jeg bankede mit gamle hoved ind i billetautomaten. Høreapparat og overmund forsvandt ind under sæderne, inden jeg atter kom usikkert på benene.
Denne ubehagelige oplevelse efterlod mig gul og blå over hele min skrøbelige krop. Men det der gjorde størst indtryk var, at ingen lagde mærke til mine trængsler. Alle blev siddende med deres næser dybt begravet i hver sin trådløse automobiltelefon.
Hvad er der sket med pli og etikette og medmenneskelighed? I min barndoms Bornholm rejste man sig i rutebilen for en gråhåret dame, man fulgte de blinde og gamle over gaden, og man lettede på hatten, når man mødte sin nabo.
- venlig hilsen Gamle Erna
Kære Gamle Erna
Vi har brug for at stramme op på takt og tone i det offentlige rum. De færreste ved, at Den Store Bastian stammer fra Den Store Bastemose, hvilket er grunden til, at Bornholmerne altid opfører sig ordentligt.
Turister og besøgende ovrefra har derimod svært ved at begå sig i det bornholmske. Derfor her jeg udarbejdet en lille guide, som Destination Bornholm uddeler på færgen, hoteller, campingpladser, vandrehjem og til curlingbørnene på lejrskolebesøg.
1. Du smider vel ikke slikpapir og chipsposer på vej fra Netto til lejrskolen? Hvis du ikke kan ramme skraldespanden, er det på tide, du får et par briller og en endefuld - rækkefølgen er underordnet.
Hvis du ikke kan få øje på skraldespanden, er der masser af plads i lommerne på dine dyre hængerøvsbukser.
2. Få dog dine store vandrestøvler ned fra sæderne på færgen! Sådan sidder du vel heller ikke i din egen sofa - og hvis du gør, kan du godt blive hjemme i svinestien.
3. Vi gider ikke se din ubehjælpsomme underskrift fyldt med stavefejl på vores toiletter og husmure! Hvis du absolut skal tegne dine enfoldige budskaber med din fine tusch-pen, så find et stykke papir, hvor der er plads til at skrive “se mig, se mig, se mig!”
4. Det er forbudt at råbe og løbe i supermarkedet, når der er bornholmere tilstede! Det er der næsten altid.
Hvis du ikke skal bruge din ostehaps, så lad for Guds skyld være med at lægge den på småkagehylden.
“Der kommer nok en eller anden og rydder op efter mig.”
Nej, du er ikke hjemme på teenageværelset med all inclusive.
5. Det er forbudt at cykle på fortovet!
Det er strengt forbudt at cykle to på én cykel, om aftenen, uden lygter, på fortovet, mod ensretningen, mens man tjekker sin mobiltelefon.
Det gælder alle. Osse dig i nummer 28!
6. Hundelorteposer skal ikke smides på stier, i åer, på fodboldbaner, legepladser, i skov og vænge! Ideen og substansen af denne essentielle opfindelse er, at hundelorten transporteres til destruktion i BOFA’s dertil indrettede affaldsfraktion.
Hvis denne opgave synes uoverstigelig, bør du aflevere hunden sammesteds.
7. Ølflasker og dåser afleveres i pantautomaten og efterlades ikke i tilfældige hække og forhaver!
Hvad havde du egentlig regnet med?
8. Det er forbudt at smide sine vamle cigaretskodder i klipperne! Fuglene dør, når de æder nikotin - og det gør du osse.
Vi ved hvor du bor - vi kan høre din hosten!
9. Medbring ikke dårligt opdragede og hylende hysteriske børn i isforretning, karamelbutik, chokoladeforretning, flødebollebutik og andre offentligt tilgængelige etablissementer, hvor lovlydige bornholmere nyder deres enkle ukomplicerede liv!
10. Sluk din elendige mobiltelefon, når du spiller minigolf med familien!
Hvis junior får hole-in-one, er det meningen, du skal nyde dette stolte øjeblik. Der er alligevel ingen af dine 800 nære Facebook-venner, der tror på dine glansbilleder.
11. Hvis du absolut skal spise softice, så hold dig væk fra boghandlere, tøjforretninger, gallerier, museer og bornholmere i nyvasket folkedragt!
12. Stjålne cykler skal ikke efterlades i en tjørnehæk, men straks afleveres tilbage til sin retmæssige ejer med en undskyldning, et dybfølt ønske om tilgivelse, og en stor æske fyldte økologiske chokolader!
Og så slutter det hér!
13. Særligt til vore tyske gæster:
Autos müssen rund um die Uhr mit eingeschaltetem Licht fahren. Das gilt auch für BMW und Mercedes!
Es ist verboten, mehr als 6 Elektrofahrräder auf dem Autodach zu transportieren!
14. Særligt til vore svenske gæster:
Vi tar inte emot Pippi Långstrump-pengar! Detta gäller även när du fikar.
Kanelbullepåsar får inte lämnas kvar på hyrcyklar!
15. Særligt til vore norske gæster:
Det er forbudt å gjøre narr av Ryttergutten!
Spaserstokker er ikke tillatt i glassblåseriverkstedet!
16. Særligt til vore internationale gæster:
“Åben” means open.
If it says “Lukket”, you have to wait until tomorrow.