Bevar siloerne!

Bevar siloerne!
Bevar siloerne på Nexø Havn, lyder opråbet fra Mikkel A. Thomassen. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 18. oktober 2024 • 15:30
Af:
Mikkel A Thomassen
Årsdale
partner i Smith Innovation
KOMMENTAR | DEBAT | Fredag 18. oktober 2024 • 15:30

Silotænkning i historiske bygninger øger ejendomsværdien.

Indrømmet, jeg holder af siloerne på Bornholm.

Både som pejlemærker i landskabet og en historisk markør for det Bornholm der var og kan komme, hvis vi tør tro på, at vi ikke skal være som alle andre steder. For mig er siloerne helt på højde med rundkirker og borgruiner; markante bygninger, som vi skal passe på.

Men der er også en anden grund til, at vi skal bevare siloerne i Nexø: Penge.

Analyseinstituttet Incentive publicerede i 2015 en omfattende analyse af bygningsarvens værd, og konklusionen var klar: historiske bygninger er 30 procent mere værd, øger værdien for omkringliggende boliger med 13 procent og fremmer indtægter fra turisme.

Eksempel

For nogle år siden var jeg med til at lave en analyse af, hvordan det tidligere amtshospital i Århus skulle omdannes til boliger.

Udgangspunktet var, at stort set det hele skulle jævnes med jorden, fordi de gamle bygninger var alt for dyre at renovere. Da vi satte de dokumenterede effekter fra Incentive ind i vores ligninger, så blev konklusionen en ganske anden: bygninger skulle bevares for at give de størst mulige indtægter både til udvikler og kommunekasse.

Konklusionen matcher fint med, hvad vi ser andre steder. Nordkraft i Aalborg, Maltfabrikken i Ebeltoft og Skabelonloftet i København er fornemme eksempler på de muligheder, som industrielle bygninger rummer, når de bruges på deres egen præmisser. Det er bygninger, der i dag er elskede lokalt, og som har været hjørnesten i på ny at gøre stederne attraktive for fastboere og besøgende.

Nexø

Hvis vi fjerner historiske bygninger i Nexø, så vil byggegrunde og ejendomme blive mindre værd og målet om at trække flere til øen sværere at nå.

Bevar siloerne på Nexø Havn. Vi har ikke råd til andet.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT