KØB ABONNEMENT
SYNSPUNKT / DEBAT / Søndag 28. december 2025 • 19:00

B for Bat og Bofa

God service med plads til forbedringer.

Der er også i denne uge tilgået mig et par henvendelser fra utilfredse borgere, som jeg mener bør tages alvorligt.

BAT

Første henvendelse: Flere af vores ældre medborgere, er kontinuerligt ude for, at chauffører hos BAT ikke må, vil, eller kan hjælpe dårligt gående ældr, med at løfte deres Rollator op i bussen. Senest var det en 94-årig dame i Gudhjem, der var ude for at blive afvist og derfor efterladt, endda hele 2 gange på en uge.

Chaufføren ville endda heller ikke sænke bussens lift, så hun selv kunne stige på bussen. Det var der ikke tid til, lød svaret. En ualmindelig dårlig service eller mangel på samme.

Den ene chauffør sagde endda direkte: “Det må vi ikke”, med hensyn til rollatorhjælpen.

Dette håber jeg virkelig ikke er vanlig praksis, men blot et enkeltstående eksempel. Især når jeg tænker på, hvor meget jeg personligt beundrer og altid rosende omtaler BAT, og netop chaufførernes service over for øens skolebørn.

Når de dagligt sætter skolebørn af ved diverse huse og gårde, mellem stoppestederne - nn flot gestus.

Nu er jeg så blevet informeret om, at chaufførerne ikke må forlade deres sæde, og at det vist er et forsikringsspørgsmål? Men hænger de egentlig ikke stadig cykler op bag på bussen?

Jeg håber, at der kommer et svar og en snarlig løsning, så ældre og handicappede også kan få lidt af den gode service.

BOFA

Anden henvendelse:

Chaufførerne på Meldgaards store renovationsvogne må ifølge BOFAs regler max. banke affaldsspandene 3 gange mod kanten af vognen ved tømning af hensyn til beholdernes holdbarhed.

Dette er rigtigt mange børnefamilier og ældre utilfredse med, og det er da heller ikke særlig hensigtsmæssigt, da ikke alt affald kommer ud ved tømningen med kun 3 bank, og derfor er det temmelig uhygiejnisk og ret så ulækkert, når for eksempel bleer klæber sig fast i bunden.

For nylig så vi jo også videoklippet, hvor en emsig borger ville “afsløre” en chauffør i at tømme en madbeholder over i en anden, så chaufføren kunne spare nogle skridt i sin ellers så skridtfyldte hverdag. Men han gjorde det af hygiejniske hensyn - og blev fyret dagen efter.

Burde heksejagten og kritikken af skraldemændene ikke snart indstilles? Øjnene burde måske i stedet rettes mod dem, der træffer beslutningerne?

Det virker desværre som om, at borgerne ikke bare skal have afhentet alt deres skrald, men at det også gælder om at gøre det mere besværligt og kringlet for medarbejderne og ikke mindst dyrt for os, der betaler for det.

Sidste 'gylp' i 2025

Dette var årets sidste lille gylp, her fra “Nordlandets Borgerservice” med et fromt ønske til alle læsere af avisen om, at flere vil støtte op om vores lokale avis Bornholms Tidende og ligeledes fortsat kæmpe for bevarelsen af vores lokale TV station, TV 2 Bornholm.

Glædelig jul og et forhåbentligt mere fredfyldt nytår til os alle.

Debatredaktørens bemærkning

Det skal blot bemærkes, at jeg har bedt Danny om dette 'gylp', da jeg håber at kunne bruge ham som fast kommentator i tiden, der kommer.

Følg debatten på facebook!

FÅ ABONNEMENT